Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Jozef,ik weet mijn wijlen grootmoeder nog vertellen dat je beter met nen Duitser te doen kon hebben dan met nen Engelsman.En men grootmoeder,toen ze dat vertelde,was nog fris van geest en was een eerbiedig en eerlijk mens.
De Duitsers,zo vertelde ze,stonden stijf van discipline,terwijl de Engelsmannen niets anders deden,als ze niet in gevecht waren,dan achter de vrouwen lopen en zuipen.
|
Met alle respect voor uw grootmoeder, maar haar individuele ervaring is geen historisch accuraat beeld van het Duitse, respectievelijk Britse leger in WOII. Uiteraard vallen er in elk leger, inclusief het Britse, gevallen van indiscipline en plundering voor. Dat kwam ook in het Duitse leger voor. Maar daarnaast ging het Duitse leger zich tijdens WOII in het Oosten op systematische wijze te buiten aan grove oorlogsmisdaden en misdaden tegen de burgerbevolking.
Het is een feit dat het Duitse leger tijdens de invasie van mei 1940 redelijk gedisciplineerd was (er waren slechts 1 of 2 slachtpartijen in ons land tijdens die campagne) en dat ook in het verdere verloop van de oorlog in het Westen het Duitse leger meestal (niet altijd) volgens de regels vocht (dit was veel minder het geval voor de Waffen SS). Toch vonden er ook in het Duitse leger in het Westen veel wandaden plaats. En dat de Duitsers niet achter de vrouwen zouden gezeten hebben? Geloof mij vrij dat ze dit (zoals elk leger) wel deden.