Discussie: Inschrijvingsrecht
Los bericht bekijken
Oud 2 mei 2005, 13:26   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Inschrijvingsrecht

Ik loop misschien wat op de zaken vooruit, maar het lijkt dan toch te gaan lukken om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen zonder dat de regering valt. In ruil daarvoor zou er een inschrijvingsrecht in Brussel komen.

Afgezien van het feit dat er dus toch iets tegenover de splitsing komt te staan, vraag ik me af wat voor bezwaren aan dit inschrijvingsrecht kleven. Het ligt er natuurlijk aan hoe dat inschrijvingsrecht wordt ingevuld, maar stel dat het enkel geldt
- voor mensen uit de faciliteitengemeenten
- voor de huidige bewoners daar
- voor de federale en Europese verkiezingen

Welke onoverkomenlijke bezwaren zijn tegen deze constructie an sich (dus afgezien van het feit dat er een toegeving gedaan wordt) in te brengen? Er ontstaat immers een definitieve oplossing en na verloop van tijd zal het inschrijvingsrecht uitdoven (of uitsterven, zo je wil). De eindsituatie is dus de gewenste: de kieskring is gesplitst. Sterker nog, door het inschrijvingsrecht zal er in Vlaams-Brabant geen aparte Franstalige lijst ingediend worden of die lijst is kansloos voor een zetel door het ontbreken van de vele stemmen uit de faciliteitengemeenten!

Splitsing met uitdovend inschrijvingsrecht lijkt me eigenlijk niet eens zo'n slechte oplossing. Als de faciliteiten zelf ook zo kunnen worden beëindigd...

(P.S. Ik laat de gewenste lijstverbinding van Vlaamse lijsten in Brussel en Vlaams-Brabant hier even buiten beschouwing)
Dimitri is offline