Loonkosten in vLaanderen
BRUSSEL - De autoindustrie verliest volgend jaar zijn loonkostenvoordeel tegenover Duitsland. De loonkostenvergelijking staat in de voorlopige versie van een rapport over de Vlaamse autosector. Dat rapport zal op 18 mei door Vlaams minister van Economie Fientje Moerman (VLD) worden voorgesteld, maar de minister lichtte in het Vlaamse Parlement al een tipje van de sluier op. Het bericht staat te lezen in De Tijd. De loonkosten in de Belgische autosector lagen in 2002 nog 7,3 procent lager dan in Duitsland. Dit jaar is die kloof geslonken tot 1,2 procent. In 2006 liggen de Belgische loonkosten 0,4 procent hoger dan in de Duitse autosector.
In de vergelijking is al rekening gehouden met de lagere loonlasten voor ploegenarbeid in België en met het interprofessioneel akkoord. Volgens dat akkoord stijgen de lonen in ons land zowel in 2005 als in 2006 met 2,25 procent.
De vakbonden moeten nog eens de boel lekker plat leggen. En dan nog een extra belasting erbij om het gat van de sociale zekerheid te dichten.
Zo moeten we niet verschieten dat plots op een dag Ford Genk moet zeggen dat... of dat ze bij Opel schrik hebben dat... Of dat in Vorst ...en dat zal de eerste zijn. Bij Volkswagen hebben de vakbonden onderhandeld voor bevriezing van lonen, en ploegenarbeid in het WE in ruil voor werkzekerheid. Hoor je dat onze vakbonden zeggen? Liever de boel plat leggen en kapot maken.
|