Vele forummers onder ons zijn geneigd om de ene drugs tegen de andere op te wegen (zoals hier regelmatig 'saffies' met 'alcohol' vergeleken wordt).
Even een copy/paste (bron:
http://www.cambridge.org/uk/journals...A&mnemonic=PNP )
Dat beperkt alcoholgebruik een gunstig effect kan hebben op de gezondheid, wisten we al langer. Maar dat je van een glaasje alcohol ook slimmer wordt, is pas recent ontdekt. Tijdens een onderzoek diende een groepje Zweedse wetenschappers muizen een matige hoeveelheid alcohol toe. Tot hun verbazing constateerden ze bij de dieren een toename van het aantal hersencellen. Volgens Stefan Brene, een van de onderzoekers, kunnen deze cellen het geheugen en het leervermogen positief beïnvloeden. De wetenschappers benadrukken dat er mogelijk ook nadelen verbonden zijn aan de stijging van het aantal hersencellen. Zo kunnen de extra cellen mee verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van een alcoholverslaving en ander langetermijneffecten van alcohol op onze hersens. De Britse Bierorganisatie Campaign For Real Ale juicht het onderzoek alvast toe: "Het is algemeen bekend dat matig alcoholgebruik goed is voor het lichaam dus het is geen verrassing dat het ook goed is voor de geest." De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in het International Journal of Neuropsychopharmacology.
Maar laten we niet zeuren.
Mijn vraag is de volgende.
Welke voordelen kunnen soft- en hardrugs bevatten bij gematigd gebruik?
Ik weet dat in sommige omstandigheden (vooral bij mensen met chronische pijnen) bepaalde drugs als medicijnen werken.
Welke drugs voor welk effect (voordeel dan).
En dan heb ik het eens niet over het feit dat één of andere verslaafde gewoon eens met de voeten van de grond wil.