En wat bewijs je daar mee behalve dat men eigenlijk alleen maar naar het wiskundig inzicht peilde? Niets. Dit geeft me gelijk wat betreft parameters. De parameters haddenallen betrekking op wiskunde en wetenschappen, logisch denken in de wiskundige betekenis van het woord.
De gepaste titel is dus : VLAANDEREN WERELDTOP IN
WISKUNDEONDERWIJS. Dit staat echter niet gelijk aan heel het onderwijs. Of zijn talen ook al wiskunde.
Even een voorbeeldje van een doorsnee school: richting Economie A (lichte wiskunde richting)
Wiskunde, Fysica, Chemie en Biologie(= de wetenschappen): 4-1-1-1 = 7 uur
Nederlands, Frans, Engels, Duits (= de talen): 4-4-3-1 = 12 uur
Rest (= economie, geschiedenis, ...) = 13uur.
samen 32 uur.
Voor te staven dat het Vlaamse onderwijs in ZIJN GEHEEL het beste van de wereld is wijst men op de hoge resultaten die voor wiskunde en wetenschappen gehaald worden. Echter, op het totaal van een richting in het Vlaamse onderwijs;
Economie A vormt wiskunde slechts 7 van de 32 uur of minder dan 25% van het totaal aantal lesuren. Hoe kan je dan in godsnaam beweren dat goede resultaten voor wikundig inzicht en kennis slaan op een hoog niveau van het Vlaamse onderwijs in het algemeen (= op alle vakken bekeken) Dat is waanzin. Dat is alles op een hoopje gooien en zomaar wat uitzoeken. Het onderzoek was sloeg enkel op het wiskundig inzicht en niet op andere inzichten en vaardigheden. Dus kan je niet zeggen dat het onderwijs in zijn geheel het beste van de wereld is. En zeker niet dat Vlaanderen het beste talen onderwijs heeft, Muys, want dat werd niet eens getest. Enkel leesvaardigheid werd getest. Maar talenonderwijs is net veel meer dan leesvaardigheid.
Bovendien dringt zich de vraag op hoe de Franstalige Vlamingen scoorden, als er toch louter naar de taal die iemand spreekt, gekeken wordt.
De Dani in de Baliemvallei in Nieuw Guinea hebben ook wel een kennisintensieve maatschappij bij mijn weten maar aangezien ze niet onderzocht werden, is Vlaanderen de beste van de klas.

Het hangt gewoon af naar welke kennis je peilt.