Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cabdriver
Blijkbaar weten Vlamingen helemaal niet hoe Brussel leeft. Ze wonen in hun diepe Vlaanderen en horen Vlaamse politici zeggen dat Brussel een Vlaamse stad is. Ik nodig die Vlamingen uit om een dag naar Brussel te gaan en om te zien hoe "Vlaams" Brussel eigenlijk is. Ze zullen heel snel merken dat Brussel een Franstalige stad geworden is. Vlamingen kunnen dat jammer vinden en zeveren zolang ze willen; dat verandert niets door het feit dat Brussel Franstalig is. Wat ik zeg is helemaal geen aanval voor de Vlaamse bevolking; het is gewoon de realiteit. Ga eens met Franstalige Brusselaars spreken; u zal zien dat ze zich in de grote meerderheid totaal Franstalig voelen en dat ze zich niet met Vlaanderen verbonden voelen. Thuis spreken ze Frans, kijken ze naar de Franstalige TV-zenders; bovendien leven ze in een Franstalige milieu, enz................. Kortom, waar is de link met Vlaanderen?
En wees realistisch, als de Franstalige Brusselaars grote interesse voor Vlaanderen hadden, zouden de Vlaamse partijen dan de meeste success in Brussel hebben. En wat zien we? Dat de Franstalige partijen veel meer success heeft.
De krant "Le Soir" had eens een peiling over het lot van Brussel in geval van splitsing van België gemaakt. Alleen 5% daarvan pleitte voor een "aanhechting" met Vlaanderen. De meerderheid koos voor een Franstalige scenario. OK, dat was gewoon een peiling maar geloof mij, ik ben geboren en getogen in Brussel; het resultaat van die peiling verbaast me helemaal niet. Voor mij mag Vlaanderen zijn onafhankelijkheid nemen, geen probleem daarmee. Maar dat ze dan een Vlaamse hoofdstad kiezen : Antwerpen of Gent lijken mij goeie keuzen.
|
Ik ga ook helemaal akkoord hiermee. Vlamingen die nog steeds denken dat Bruxelles onze hoofdstad is, leven in een andere wereld. Ik ben zelfs voorstander om het tweetalig statuut van Brussel volledig af te schaffen. Waarom moeten al die Brusselse ambtenaren Nederlands leren, terwijl amper een paar procentjes van de bevolking Nederlandstalig is? Absurd!
Laat Brussel aan de Brusselaars en laat het een soort van EU-district worden.
Kunnen we eindelijk een eigen hoofdstad kiezen. Een èchte hoofdstad. Onze hoofdstad. Een hoofdstad die een weerspiegeling is van het land. (Brussel is nooit een weerspiegeling van Vlaanderen geweest)
Ik ga voor Antwerpen. 8) Grootste stad van Vlaanderen, wereldhaven, wereldcentrum van de diamant, modehoofdstad, trendy en hip, vooruitstrevend, tikkeltje arrogant, zelfverzekerd,... kortom: alle eigenschappen die een hoofdstad nodig heeft.
En je komt de stad ook zo mooi binnen in het Centraal station.
Wat een verschil met de vuile, stinkende kelder die Brussel Centraal is!