Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Correlatie impliceert niet noodzakelijk een causale relatie... Het zijn niet de referenda die Zwitserland rijk hebben gemaakt!
|
En het zijn ook niet de referenda die ervoor zorgen dat nergens het volk minder ontevreden is over zijn bestuurders, en dat de burgertrouw hoger is dan elders? U mag best het licht van de zon blijven ontkennen, hoor.
Citaat:
Overigens gaat democratie veel verder dan referenda, die ook tot ochlokratie kunnen leiden... Als we echte democratie willen, zouden we ook het schervengerecht moeten herinvoeren, de volksrechtbanken...
|
U wil dus geen echte demcratie, neem ik aan? Wat dan wel? Een soort schijndemocratie? Te laat, die hebben we in de 20ste eeuw gehad.
Citaat:
Een interessanter idee is een jaarlijkse stemming van de begroting door de bevolking...
|
Ik heb een voorgevoel dat u nu gaat zeggen dat daar iets mis mee is. Zeg het maar.
Citaat:
Wat er ook van zij, ik blijf bij Aristoteles' idee dat een gemengde regeringsvorm - met monarchische, oligarchische en democratische elementen - de beste is. Het huidige België is zo'n (modern) gemengd regime, dat nog sterk verbeterd kan worden (door de democratische elementen sterker in de verf te zetten), maar dat grosso modo goed functioneert.
|
Dat u er bij blijft, is als argument waardeloos. In een discussieforum hoort men ook te zeggen waarom een bepaalde opvatting beter is. Wat dat betreft, vertel bijvoorbeeld eens wat er zo goed functionneert aan het huidige Belgische "gemengde regime".
Toch dit niet?:
Citaat:
(Op het detail van het "blok aan het been" na, maar tot nog toe is dat blok er nog niet in geslaagd om het goed bestuur volledig te saboteren.)
|
Tja, dat vervelend detail toch.
Vooral niet teveel over nadenken, Johan, het zou wel eens je tevredenheid over het Belgische "gemengde regime" kunnen op losse schroeven zetten.
Egidius