Discussie: Nieuwe hoop in CD&V
Los bericht bekijken
Oud 29 september 2002, 19:51   #1
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Vandaag zijn de eerste cijfers bekend geworden over de laatste opinie peiling. Daar scoord CD&V niet zoals twee weken terug geschreven werd volgens een nogal 'slordige' peiling 18,4% maar 21,7% wat een stijging van 0,4% betekend tegenover de vorige peiling.
Ik ben er nu heel zeker van dat we tegen de verkiezingen het zelfde kiescijfer halen als in juni '99 of mischien 0,1 of 0,2% erboven.
Wat mij opvalt is de SLECHTE score van de SP.a die zich vorig jaar ook iets progressiever opstelde. Ook de cijfers van het Vlaams Blok vallen enigzins tegen (toch voor hen), want ze zijn zelfs minder gestegen dan de CD&V ten opzichte van de vorige peilingen. En ze halen ook bijlange niet de 18% die ze hoopten te halen. 17,4% halen ze. De blijvende stijging voor het Blok zal dus zoals ik al heel lang zeg altijd minder en minder worden.
Ik zei altijd te wachten tot 2007 om een zeker cijfer er op te plaatsen, maar nu weet ik het zeker. Als CD&V in de oppositie blijft tot 2007 (wat ik enigzins verwacht) dan zullen we de VLD opnieuw kloppen en met een dikke 25% kunnen lopen. Daar ben ik bijna zeker van.
In 2007 zal het Blok niet meer klimmen integendeel, iets dalen... het ongenoegen zal steeds groter en groter worden, mensen zullen het beu zijn om altijd die veelbelovende slogans te lezen maar zullen beseffen dat ze toch niks uithalen.
CD&V wil geen gesprekken voeren met Vlaams Blok (dat kon je horen en zien uit de gesprekken in het Vlaams parlement deze week), wat ik positief vind.
Jammer vind ik de povere 4,7% voor Bourgois. ik had een sterker cijfer verwacht voor de N-VA. Ik hoop dat hij eindelijk tot verstand komt en de de krachten wil bundelen met CD&V.

Zo zie je maar, de aanhouder wint! Ik zei het altijd en blijf het ook nu zeggen. De eerste echte stappen in de goeie richting komen in 2004 waar de CD&V de grootste partij in het Vlaams parlement zal blijven en de grote sprongen (zoals in Nederland) komen in 2007. Je zal me zeker nog moeten gelijk geven!