Discussie: Nieuwe hoop in CD&V
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2002, 17:58   #10
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik dacht dat de SP.a in de peiling juist vooruitging tegenover zowel de peiling van een paar maand terug als de uitslag van '99.
N-VA stond volgens mij ook op 3.7 ipv 4.7.
En op basis van deze peiling de verkiezingsuitslag van het Blok gaan voorspellen, zou wel eens slecht kunnen aflopen. Er zijn immers steeds mensen die zeggen dat ze voor een andere partij stemmen, omdat ze niet willen toegeven dat ze voor het blok stemmen...
Wat SP.a betrefd: Johan Vandelanotte zei in januari heel duidelijk in het politiek programma 'Polspoel & Desmedt' dat SP.a ambitie had om opnieuw van 16% naar 18% te klimmen anders was de vernieuwing geen succes geweest. Besluit: de vernieuwing van SP.a is geen succes geweest!
Ze halen slechts 16,6%.

N-VA haalt slecht 3,7% wat ik jammer vind van een partij met zoveel ambitie.

Vlaams Blok ... Je moet weten dat die peilingen anoniem worden genomen. En ik denk niet dat mensen vandaag nog echt tabou maken wat je mening is op politiek vlag. Trouwens de tendens bij jongeren is gelijdelijk aan het veranderen. Vroeger waren het de 18 tot 35 jarigen waar het Vlaams Blok heel wat succes bij had omdat de slogans simpel waren (evenals de hersens van de makers van die slogans), de mensen aanspraken en ze er blindelings in trapten.
Vandaag hebben jongeren een iets betere blik op politiek dan 10 jaar terug. Politiek speelt zich vandaag ook veel meer in de media dan 10 jaar terug. Vandaar ook dat jongeren zich bewust maken wat het Vlaams Blok maar is en dus niet voor een conservatieve partij kiezen. Jongeren willen vooruit, willen nieuwe initiatieven en dat kan het Vlaams Blok jammergenoeg niet aanbieden. Zij keren terug naar 30 jaar en zelfs veel langer geleden. Een avondklok schrikt de jongeren ook af.
Dus jongeren kiezen steeds meer voor de democratische centrum partijen en niet meer voor extremistische partijen zoals het Blok.