Jama jama, tis allemaal heel vriendelijk van dit allemaal nog es uit te leggen, maar dat kan ik op tv ook allemaal horen.
Het probleem is dat BHV nooit is uitgelegd door een onpartijdige politicus of journalist; In België ben je immers oftewel Vlaming oftewel Waal. Ik ben nu op zoek naar de ECHTE waarheid, vertrekkend van de feiten en niet vertrekkend van een Vlaamse of Waalse kijk op de zaken.
Daarom wil ik weten WAAROM in de jaren 70 Halle-Vilvoorde bij de kieskring Brussel gevoegd is. Ik vermoed namelijk dat dit indertijd deel uitmaakte van een compromis tussen Walen en Vlamingen, en dat de Walen dus eigenlijk OP EERLIJKE WIJZE dit recht hebben verworven. En in tegenstelling tot Pol denk ik dat dit van CRUCIAAL belang is! Wij Vlamingen zouden ook niet zomaar iets afgeven aan de Walen wat we vroeger met zware onderhandelingen in een compromis hebben gewonnen.
Ten tweede wil ik onderzoeken of BHV enkel een symbooldossier was, of dat er wel degelijk grote Vlaamse belangen waren. Vandaar mijn vraag "2. Wat zijn de concrete gevolgen van zo’n splitsing? Hebben Vlaamse burgers in het arrondissement Halle-Vilvoorde rechtstreeks voordeel bij zo’n splitsing of gaat het enkel om het beperken van de rechten van Franstaligen in dit district? Verkrijgen de Vlamingen op lokaal niveau en/of nationaal niveau meer politieke macht door deze splitsing en zo ja, hoeveel?"
Indien uit vraag 2 blijkt dat de belangen van het Vlaamse volk in dit dossier eigenlijk niet zo groot waren, is het logisch zich af te vragen waarom dit dossier dan ooit een topprioriteit van de regering is kunnen worden (vandaar vraag 3).
|