Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2005, 18:40   #5
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSV!-Nationaal
[size=4]Persmededeling NSV!-Meldpunt: Ook ik wil mijn opleiding in het Nederlands![/size]

De Vlaamse Beweging heeft een lange weg afgelegd om te bekomen dat
Vlamingen in hun
eigen taal onderwijs kunnen genieten. Denken we hierbij aan de moeizame vernederlandsing van
de Rijksuniversiteit Gent in 1930 of de strijd rond Leuven Vlaams in 1968. Generaties Vlamingen voor
ons hebben zich hiervoor ingezet!

We stellen echter vast dat ten gevolge van het Bolognadecreet een groeiend aantal professoren ervoor
kiest het onderwijs in het Engels te laten gebeuren. Uiteraard onder voorwaarden.
Het structuurdecreet van 4 april 2003 beperkt het gebruik van een andere taal dan het Nederlands in
de Bachelor opleiding tot 10% van de omvang van het opleidingsprogramma.

Een opleiding in het Engels zal altijd een kwaliteitsverlies met zich meebrengen daar studenten en docenten
de taal meestal onvoldoende beheersen. Wetenschappelijk onderzoek heeft al meermaals aangewezen
dat studenten die Engelstalige colleges volgen een beduidend lager niveau halen dan wanneer dit in hun Nederlandse
moedertaal zou gebeuren.

De NSV! meent dat professoren die systematisch gebruik maken van een andere taal hierop
aangewezen moeten worden. NSV! roept dan ook alle studenten op melding te maken van professoren die een
loopje nemen met de decretale wetgeving zodat deze kunnen gewezen worden op de kwalijke gevolgen
van het gebruik van het Engels als onderwijstaal. Dit kan u doen door onze webstek www.nsv.be te bezoeken en het invulformulier ‘Meldpunt: Ook ik wil mijn opleiding in het Nederlands!’ in te vullen.

Gert Gillis
Senior Seniorum NSV!
GSM: 0477/939723
De taalstrijd is voltooid verleden tijd. De talenkennis is juist de sterkte van Vlaamse studenten. De bedoeling van het universitair onderwijs is niet om wereldvreemde mensen te creëren. Daarbij in Leuven kan men zijn curriculum nog zo samenstellen dat men een minimaal aan engels tegenkomt.

Ik kan wel volgen dat de focus misschien te zwaar op het Engels ligt, als het aan mij lag werden ook wat vakken in het Frans en mss Spaans gegeven.

Verder vind ik een meldpunt redelijk zielig. Het zijn de taalonbekwame en kortzichtige mensen die er op zullen reageren.
Vergelijk het me een meldpunt tegen het gebruik van wiskunde in het middelbaar. Al de mensen zonder rekenknobbel zullen reageren, evenals de mensen die zich het nut van wiskunde niet realiseren.

Kortom een dwaas voorstel. Ongeacht politieke strekking...