Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
Nergens voor nodig? Als ik me niet vergis zijn de gewesten in het leven geroepen om de culturele identiteit van walen en vlamingen af te grenzen...
|
U vergist zich inderdaad, mijn beste. Maar geen nood, dat is menselijk.
De Gemeenschappen werden in het leven geroepen om de culturele deel-identiteit van Franstaligen, Nederlandstaligen en Duitstaligen te beschermen. De BUB wil dan ook niet tornen aan structuren op basis van taal, die ook bevoegdheden hebben over taalgebonden materies. De gewesten daarentegen zijn structuren die bevoegdheden hebben zoals economie, ruimtelijke ordening enz, die niets met taal te maken hebben. Het is mijns inziens dan ook onlogisch om deze structuren te behouden. Ze verdelen immers bevoegdheden die niets met taal te maken hebben op basis van taal.
Citaat:
Kunt u me dan eens uitleggen wat precies die culturele identiteit van de "belg" is, als beste "belg" van de klas?
|
Culturele identiteit is iets complex dat je zomaar niet kunt vatten in een zinnetje of tekstje. Probeer maar eens de Vlaamse cultuur te vatten in een tekst. Met uitzondering van de taal, die we overigens ook delen met Nederlanders, Surinamers en Zuid-Afrikanen, zal je alleen maar kenmerken ontdekken die ook voor de Belgische identiteit opgaan.
En, beste vriend, dat er wél een Belgische cultuur is wordt onder andere gezegd door bijna álle mensen die in België iets met cultuur te maken hebben.
Ik heb daar vorig jaar een tekst over geschreven. Om u een plezier te doen, haal ik die graag nog eens boven water.
[size=5]
De muur tussen de gemeenschappen moet dringend worden neergehaald.[/size]
Meer en meer wordt duidelijke dat de nationalisten liegen wanneer ze het bestaan van de Belgische cultuur ontkennen. Die bestaat immers wel degelijk, en ze leeft als nooit tevoren. 90 procent van de Vlaamse intelligentsia denkt Belgisch, en ze laten het hoe langer hoe meer horen. Een steeds groter wordend aantal intellectuelen, en mensen die op cultureel vlak wat betekenen, steunen openlijk Belgischgezinde initiatieven. Zo zijn er de soirées Belges, dubbelconcerten waarop achtereenvolgens een Vlaamse en een Waalse groep te zien zijn, voor een Belgisch publiek. Dat dit een succesformule is, is bewezen. Axelle Red, Helmut Lotti en vele anderen zeiden het als, "Ja, er is een Belgische cultuur!" En zij zijn niet de enigen in de Belgische culturele wereld die zich voor België uitspreken. Ook Marc Reynebeau, Tom Lanoye, Gerard Mortier, Monika van Paemnel, Lukas van der Taelen, Geert van Istendael, Wannes van de Velde, Chris Lomme, Josse de Pauw, Jan Decleir, Hugo de Ridder , Jan Decorte, Urbanus, Dieter Lesage, Liliane St. Pierre, Marlène de Wouters, Marc Sleen, Guy Swinnen, Bob Saevenberg, Luc de Vos , Benno Barnard, en natuurlijk vele anderen zijn die mening toegedaan. Zelfs überflamingant Jozef Deleu sprak zich in De Standaard ter gelegenheid van zijn afscheid bij Ons Erfdeel, uit voor de Belgische federale staat.
Dat extremisten van links of rechts niet altijd akkoord zijn met Belgische stellingname blijkt uit de bijna-boycott tegen Urban Trad op het songfestival, die nadien zelf zegden dat het was omdat ze zich zo "nadrukkelijk Belgisch opstelden".
De laatste tijd horen we ook veel positieve geluiden in de pers. Zo ook gisteren in de Morgen. Ik citeer "12 februari. Een optreden van Ghinzu, Sharko en Girls in Hawaii, dat aanvankelijk op 800 toeschouwers mikt, groeit, na een stormloop om kaartjes, uit tot een evenement. De organisatoren staan perplex, de Vlaamse pers hoort het donderen in Keulen, maar de Waalse groepen die hun opwachting maken worden door 1800 uitzinnige toeschouwers op handen gedragen." Tragisch is dat de Vlaamse pers (met uitzondering van de Morgen) doet alsof deze "Waalse" muziek niet bestaat, hoewel zowel Vlamingen als Franstaligen zich er door aangesproken voelen. Dirk Steenhaut merkt dan ook terecht op: "Heeft de federalisering de taalgemeenschappen in ons land tot culturele eilanden herleid? Heerst er in de Vaderlandse rockscene een rigide apartheidsregime?" Maar er is beterschap op komst. Eppo Janssen: "Sinds die bewuste avond in de AB is ook bij Studio Brussel het besef gegroeid dat er in Wallonië dingen gebeuren die we niet uit het oog mogen verliezen."
En ook vandaag horen we weer positieve geluiden. Paul-Henri Wauters merkt terecht op dat "de muur tussen de taalgemeenschappen dringend moet neergehaald worden". Muziekprogrammeur Paul-Henri Wauters van de Botanique is een man met visie. "Dat Sharko, Ghinzu en Girls in Hawaii onlangs de AB wisten uit te verkopen was belangrijk, omdat die groepen daardoor ook door het Vlaamse publiek worden opgemerkt. De volgende uitdaging bestaat erin om de muur tussen Vlaanderen en Wallonië neer te galen, want die staat nog altijd overeind. Vanuit de politiek worden weinig stappen ondernomen om de twee gemeenschappen dichter tot elkaar te brengen, dus moeten cultuurcentra zoals de Botanique en de Ancienne Belgique het heft maar in eigen handen nemen. Onlangs heb ik met Kurt Overbegh, de muziekprogrammeur van de AB, nog overlegd over hoe we beter samen kunnen werken. We zijn vastbesloten in de nabije toekomst gemeenschappelijk initiatieven te nemen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we een weekeinde omtrent Belgische muziek organiseren, waarbij Vlaamse bands in de Botanique en Waalse in de AB spelen. Weet je, voor buitenlandse media maakt het niet uit of een groep uit Vlaanderen, Brussel of Wallonië komt. Venus en Ghinzu worden door de Franse of Nederlandse pers op gelijke voet behandeld met dEUS en Zita Swoon. Al die groepen blijken trouwens grillige surrealistische trekjes te vertonen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat Vlamingen en Walen onderling meer gemeen hebben dan Vlamingen en Nederlanders of Walen met Fransen. De Belg bestaat écht: hij ziet de dingen op zijn manier. Onze muzikanten hebben een specifieke attitude, een heel eigen visie, en het is precies dát wat men in het buitenland zo waardeert. Zelfs de Britten zijn er niet ongevoelig voor."
Dan zijn er de Soirées Belges. Vlaamse en Waalse artiesten, delen in een reeks dubbelconcerten het podium. De eerste was een enorm succes, en de volgende zijn gepland Luik (14 april, Soundstation), Gent (15 april, Vooruit) en Brussel (16 april, Botanique). Ook Wouter Degraeve van het Vaams Muziekcentrum kent geen Vlamingen of Walen. "Soms is het wel jammer dat onze structuren gescheiden zijn. We worden nu eenmaal beperkt door de gemeenschappen die on subsidiëren. Maar als je over de grenzen iets wilt forceren is het vaak interessanter als Belgen naar buiten te komen dan als Vlamingen of Walen. Op een evenement als EuroSonic in Groningen proberen we samen aan de kar te trekken."
Ook de Fransen, die Sacrés Belges, een "Belgisch" festival in Arras organiseren, zijn geïnteresseerd in zowel Vlaamse als Waalse bands. "In de ogen van onze zuiderburen zijn we gewoon allemaal Belgen".
Eigenlijk is iedereen het erover eens: de experts, de intellectuelen en de cultuur wereld weten het. Het volk wist het al lang: Ja, er bestaat een Belgische cultuur! Er bestaan wel Belgen! Nu enkel de politiek nog informeren.
Vriendelijke groeten,
Bob.