Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
U wenst de verfransing van Vlaams-Brabant te stoppen. Ook wij willen de strikte naleving van de taalwetten, laat daar absoluut geen twijfel over bestaan. Ik vraag me echter wel af hoe de splitsing van BHV daartoe kan bijdragen.
En laat ons een bekijken wat er gebeurt in geval van een totale splitsing. Wallonië kiest zo goed als zeker voor aansluiting bij Frankrijk. Brussel wordt voor de keuze gesteld: bij Vlaanderen of bij Frankrijk aansluiten. De Fransen zijn niet zozeer geïnteresseerd in Wallonië, het is de grootstad Brussel die ze willen. Frankrijk zal er alles aan doen om de Brusselaars voor zich te winnen. Frankrijk is een grootmacht, en zal Brussel alles geven waar het om vraagt. Het zal Brussel verwennen. Vlaanderen kan in deze niet op tegen het reusachtige Frankrijk, en Brussel zal voor Frankrijk kiezen. Dán heb je te maken met echte, onvervalste en agressieve verfransing: Frankrijk in hartje Vlaanderen. Je wéét hoe de Fransen het gedaan hebben met de regionale talen in Frankrijk: koudweg uitgeroeid. Mooie toekomst voor de Vlaamse Brusselaars en de bewoners van de Rand. IK wens het ze niet toe. U wel?
|
[size=2]
Hier heb je nou een haarfijne beschrijving van Wallonië (klein-Frankrijk) in Vlaanderen aanricht.
Mijn visie is:
Europa heeft nood aan een soort Vatikaanstad. Een gebied waar iedereen met zijn tengels afblijft, bestuurd door een supranationale entiteit: in dit geval de Europese Gemeenschap.
De rand ligt daar buiten, vergeet dat niet. Die rand kan zich dan weer naar zijn wortels keren, met alles erop en eraan: betaalbare woningen, natuurbehoud, je zegt het maar...
Ook vooraanstaande Franstaligen beginnen hun stem bij de onze te voegen. Ik verwijs naar Prof. Philippe van Parijs, hoogleraar filosofie aan de UCL in De Tijd van 26 juni 2004, [/size]
[size=2]overgenomen uit Le Vif / L’Express[/size][size=2] van de dag tevoren.
Brussel hééft al voor Europa gekozen, of lees je de berichten niet? Brussel heeft véél meer te winnen aan Europa dan aan Frankrijk (100% gefinancierd worden zonder ook maar gelijk wat te presteren tenzij gebouwen ter beschikking te stellen). Dus heeft Brussel bij monde van zijn bewindslieden al gedreigd de Europese toer op te gaan als Vlaanderen zich afscheidt.
[/size]