Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2005, 23:05   #174
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Een vraagje firestone van enen die van deze materie maar weinig kent. Waarom mag men de holocaust niet ontkennen en andere zaken wel ? Zo ken ik bvb. armoedenegationisme. Let wel. Ik pleit niet perse voor afschaffing van de negationismewet maar eerder voor uitbreiding ervan. Zo vind ik dat armoedenegationisme ook strafbaar moet worden gesteld. Of zijn Joden soms meer dan armen bvb. Volgens mij is er een discrepantie waarbij alleen en selectief het onrecht dat joden werd aangedaan niet mag worden ontkend. Bij mijn weten is het bvb. niet strafbaar om de genocide in Ruanda te ontkennen ? of ben ik verkeerd ingelicht ? of zijn ruandezen minder dan joden omdat het maar "zwartjes" zijn dan ? En schuilt er in die selectieviteit ook geen fascisme ? Gewoon een paar bedenkingen hoor van een amateur inzake de negationismewet.
Beste King,
ik heb voor mezelf nog altijd niet uitgemaakt of de rev/neg wet nu een goede of een slechte wet is, en ik zal ze dan ook niet verdedigen. Critici van de rev/neg wet komen inderdaad altijd af met de Rwandese of de Armeense genocide. Om dan aan te klagen dat de rev/neg wet zelf racistisch is, en dus moet worden afgeschaft.
Maar volgens mij is er een verschil tussen de Holocaust en de Rwandese en Armeense genocides. Namelijk dat er achter de Holocaust een politiek/filosofisch/economisch systeem zat, het nazisme, dat totaal ontbrak bij de twee andere genocides. Het verschil zit 'm erin dat het nazisme een systeem is dat men kan exporteren. Morgen zou (om het simplistisch uit te drukken) het nazisme wortel kunnen schieten in Schotland of Zweden of oekraine of Belgie, of waar dan ook. Maar de Holocaust zal altijd een smet werpen op dat systeem. En daarom moet het geminimaliseerd of zelfs ontkend worden. En daarom ook dat elke poging om het nazi-regime ook maar een milligram van zijn schuldenlast te verlichten moet worden bestreden (of dit via een wet de beste weg is laat ik hier in het midden).

Hoe gruwelijk ook, maar de twee andere grote genocides, de Armeense en de Rwandese, worden niet gesteund door een 'systeem'. Zij waren 'louter' interne aangelegenheden, zijn niet te exporteren. Daarom dat het naar de toekomst toe minder 'gevaarlijk' is de Rwandese of Armeense genocide te ontkennen dan de Holocaust. Omdat dit laatse de deur op een kier, hoe klein die kier ook is, open zet.

gewoon mijn gedacht erover.

Laatst gewijzigd door driewerf : 19 mei 2005 om 23:34.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden