De Europese Grondwet? Dat is voor ervaren politici, niet voor gepeupel!
Gisteren ook Ter Zake gezien met dat Portugees wijf, hoe noemt ze weer? Afin... Het ging over de Europese Grondwet en de goedkeuring in de Kamer. HALLUCINANT!!!
Iedere politicus had de tekst gekregen: een telefoonboek groot waar je iemand dood mee kon slaan. Op een huppeldepupje was de zaak besproken en goedgekeurd. Wat een karikatuur!!! De reporter vroeg aan diverse politici achter bepaalde punten uit die grondwet... Weerzinwekkend: de meesten hadden hem niet gelezen en als ze claimden dat wel gedaan te hebben, vielen ze wel door de mand als de reporter verder ondervroeg. Enkel Herman van Rompuy van de CD&V kwam er ongeschonden uit, maar oa Bart Tommelein maakten zo'n afgang dat het niet meer mooi was.
Tot daar aan toe... Ik vind het hallucinant dat volksvertegenwoordigers wetten goedkeuren zonder ze gelezen te hebben. Voor je het weet keuren ze weer zo'n Ermachtigungsgesetz goed waardoor Verhofstadt III eigenlijk Hitler II wordt. Hetzelfde met de zogenaamde PATRIOT Act in Amerika...
Maar wat werkelijk te veel is voor Corneel, is dat men dit eigenste argument, nl dat de bevolking die grondwet toch niet zou lezen, gebruikte om een referendum over die grondwet tegen te houden. Il faut le faire. Qua hypocrisie kan dit toch wel tellen.
Bij een referendum had de bevolking er een debat over gevoerd dat langer duurde, had de burger meer betrokken geweest en had de beslissing democratisch geweest. Want nu zijn het enkel de partijbesturen die beslissen en die keuze hun parlementsleden opdringen.
En bekwaam? Als de heren meer dan 150.000 euro per jaar verdienen enkel om wetten te stemmen, zouden ze die godverdorie eens mogen lezen ook. Ofwel eervol capituleren en de beslissing aan de bevolking overlaten in een referendum. Maar de schaamteloze vertoning van gisteren is ziekelijk, ondemocratisch en grotesk.
Democratie NU!!!!