Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2005, 14:33   #63
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Ondanks alle media-aandacht rond BHV weet de doorsnee Vlaming nog altijd niet waarover het nu concreet gaat. Dit komt vooral door een zeer onduidelijke en vooral zeer eenzijdige verslaggeving aan zowel Vlaamse als Waalse kant. Daarom ben ik zelf op zoek naar de feiten, maar tot nu toe heb ik geen antwoord kunnen vinden op enkele van de meest fundamentele vragen in dit dossier.

1. Hoe is dit probleem historisch ontstaan? Waarom werd in de jaren 60 het arrondissement Halle-Vilvoorde bij het kiesdistrict Brussel gevoegd? Is dit zonder enig Vlaams verzet gebeurd? Of was dit misschien toen al het resultaat van een Vlaams-Waalse compromis en hebben ze dit recht dus eerlijk verkregen?

2. Wat zijn de concrete gevolgen van zo’n splitsing? Hebben Vlaamse burgers in het arrondissement Halle-Vilvoorde rechtstreeks voordeel bij zo’n splitsing of gaat het enkel om het beperken van de rechten van Franstaligen in dit district? Verkrijgen de Vlamingen op lokaal niveau en/of nationaal niveau meer politieke macht door deze splitsing en zo ja, hoeveel?

3. Waarom is dit dossier zo belangrijk op nationaal vlak? Hoe komt het dat dit dossier is uitgegroeid tot één van de topprioriteiten van het regeerakkoord?

En dan de laatste, maar zeker niet de onbelangrijkste:

4. Hoe komt het dat pers noch politici ooit duidelijkheid hebben gebracht rond deze vragen? Is het persoonlijk belang van politici in dit dossier misschien groter dan het algemeen belang? Werd daarom beroep gedaan op Vlaams-nationalistische gevoelens van de bevolking om deze achter zich te krijgen? Hebben politici misschien zelfs bewust deze informatie in een wolk van onduidelijkheid gelaten?

Khoop dat iemand mij verder kan helpen...
5. Hoeveel mensen liggen er nu werkelijk wakker van?
Het Skill Effect is offline