Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol
Vraag mij soms af of journalisten nog enige ervaring of dossierkennis mogen of kunnen hebben. Op die manier zijn ze de speelbal van goed omringde politici. Verhofstadt en VLD hebben enkele jaren alvast het kruim van de wetstraatjournalisten van De Standaard aangetrokken en misschien zijn er nog aan het lonken naar een adviserende functie op de ministeriële kabinetten.
In verband met de uitspraak van het Arbitragehof heb ik juist twijfel over die termijn. Bedoelden de grondwetsjuristen niet dat aan het arrest moest nagejkomen worden vóór de volgende federale verkiezingen, die normaal in 2007 doorgaan. Ik blijf er ook bij dat ik niet inzie hoe het arrest in 2007 wel zou kunnen worden nagevolgd als het nu al in een jaar niet lukte met de plechtige belofte van de Vlaamse partijen. Als we zien wat de Vlaamse meerderheidspartijen nu al in ruil aanboden, dan ziet het er dan alvast niet zo goed uit voor de burgemeesters van de Vlaamse rand.
|
Het Arbitragehof heeft niet gezegd 'voor volgende verkiezingen', maar 'voor het verstrijken van een bepaalde termijn (ik dacht 5 jaar) na een bepaalde datum (ergens in 2002: wellicht de wet die de nieuwe kieskringen invoerde)'.
I.c. blijft de huidige wet dus gelden tot zoveel mei 2007.