Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2005, 23:08   #3
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Maar vandaag wordt dat heidendom gebruikt door gemeenschappen omzichzelf te identificeren, te herdefeniëren, dus (voorlopig) is het wel normaal dat ze dat doen door middel van exclusie.
Dat is hetzelfde als de 2de of 3de generatie allochtone - vnl Marokkaanse - moslimjongeren die het moslim-extremisme adapteren als hun 'herondekte' Islamitische identiteit, terwijl ze nauwelijk iets van de Koran kennen. Ik zeg expliciet Marokkaanse, omdat het probleem van extremisme veel minder groot zou zijn in Turkse kringen (vnl omdat die nog meer contact zouden houden met hun thuisland en cultuur en dus niet zo krampachtig op zoek zouden zijn naar een 'nieuwe' identiteit). Men gaat op zoek naar z'n roots en maakt er in naam vd identiteit iets van wat het helemaal niet is. Islam wordt gereduceerd tot jihad tegen ongelovigen, heidendom wordt een religieuze verantwoording voor de fantasiëen over een Europa dat gezuiverd is van volksvreemde invloeden. [quote]

Citaat:
Eerst en vooral, het christendom was geschikt voor overheden en werd dus opgelegd aan de bevolking. Pas later kwam de inhoudelijke rijkdom...
Ik begrijp trouwens niet waarom het Christendom het meest geschikt zou moeten zijn voor de joden. Elke samenleving kan wel eens iets produceren dat beter is voor een andere. Waarom zo overdreven consequent?
Dat zegt hij toch nergens? Hij beweert juist dat bepaalde waarden universeel zijn. Het Christendom en de Islam zijn slecht voor alle volkeren, niet alleen voor ons maar ook voor de joden of het midden-oosten.

Citaat:
Het valt wel op dat de heidense religies veel verdraagzamer waren en de abrahamitische helemaal niet.
Openbaringsgodsdiensten dragen nu eenmaal het zaad vd onverdraagzaamheid in zich. De heidense religie lijkt mij beter omdat ze minder statisch is, vermits ze niet komt met een kant-en-klare waarheid en dus meer openstaat voor de natuurlijke evolutie van onze kennis over de wereld. Het Christendom en de Islam staan eerder vijandig tov nieuwe kennis.

Citaat:
Dat is misschien iets om te bespreken: het etnisch anti-universalisme is een paradoxale uitloper van de zuiverheidsleer die abrahamitische godsdiensten eigen is...
Dat vond ik ook een interessante stelling, en ik ben benieuwd wat de strijders voor een blank Europa op dit rechtse subforum daarover denken. 8)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden