Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world
Jij gebruikt ook altijd al van die radicale termen. Dat je zo denkt over buitenlanders kan ik nog begrijpen ( alhoewel dit op een gematigde manier zou moeten gebeuren ) maar tegen franse >>Belgen<< van je eigen land ?? Iemand zou zich moeten aanpassen in zijn EIGEN land?
Natuurlijk moet er respect zijn voor de andere gemeenschap vanuit beide kanten maar is het omdat fransen vanuit de rand frans spreken dat ze daarvoor gediscrimineerd moeten worden? En voor zover ik weet staat er nergens geschreven "verboden frans te spreken" in Vlannderen en omgekeerd.
Daarbij heb je ook de slechte gewoon om over "de fransen " te spreken. Ik wou even benadrukken dat de taalproblematiek GROOTENDEELS een spelletje is tussen Waalse en Vlaamse politiekers ( en ook conservatieven onder het volk) die niets van elkaar willen weten of die tewel steeds terugkeren naar daden in het verleden om hun daden te verantwoorden.
Het grote meerdendeel van het volk wilt hier echter niets mee te maken hebben en wenst er gewoon een einde aan. De meesten hebben dan ook geen problemen met de Walen of Vlamingen oftewel hun eigen identiteit.
|
De denkfout die hieraan ten grondslag ligt is dat je door wat Nederlanders, Fransen en Duitsers op een hoop te vegen en daar de naam "Belg" op te plakken, je een volk krijgt. Zo werkt dat niet. In een feodale kontekst werkt dat wel: een of ander gekroond hoofd vecht zich een territorium bij elkaar en al wat daarop woont is dan zijn kudde, met lijf en leden afhankelijk van zijn bescherming. Die tijden liggen ver achter ons.
Je kan daar met weemoed aan terugdenken, natuurlijk. Tenminste als je er geen rekening mee houdt dat wapengekletter hoe langer hoe meer bij misdadigheid gerekend wordt, en wat door misdaad verkregen is vraagt om restitutie...
De grote verdienste van de Europese eenwording is dat het zonder wapengekletter gebeurt, de grote fout is dat het gebouwd wordt op door wapengekletter verkregen grenzen. Door de volkeren in Europa te miskennen stevent het af op dezelfde onwerkbare mislukking, die België heet: de weigering zijn samenstellende volkeren te erkennen en hun territorium te eerbiedigen met alle konsekwenties vandien. Je moet stekeblind zijn (of te kwader trouw) om dat niet in te zien.