Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2005, 11:44   #77
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
1) ga jij in op mijn argumenten?
Ik dacht het wel. Lees er de berichten nog eens op na, je zal zien dat ik je stellingen probeer te weerleggen.

Citaat:
2) Wat met de afhankelijkheidsrelatie van partijen tegenover de heersende klasse?
Dat is, om te beginnen, geen antwoord op mijn vraag.
Ten tweede: als ik moet kiezen (quod non), verkies ik afhankelijkheid tegenover vele bedrijfjes en bedrijven met vele uiteenlopende belangen, dan afhankelijkheid van 1 gebalde staatssubsidie.
Heeft het Belang zijn gedrag niet aangepast aan de mogelijkheid dat het zijn subsidies zou kunnen verliezen?
Alleen al het feit dat die dreiging kan bestaan, is een democratie onwaardig.

Citaat:
3) De burgers kunnen hun rechten vooral verdedigen via partijen.
Ik betwijfel dat ten zeerste, maar het is uw recht dat te geloven en met voorbeelden te ondersteunen.
Maar weerom: wat met het recht van de burgers om niet voor de particratie te betalen? Ontzegt u hen dat recht? Op basis van welk principe kan men de burgers eigenlijk verplichten te betalen voor privéverenigingen die hen geen enkel concrete tegenprestatie leveren? Dat lijkt op koppelverkoop onder dwang.

Citaat:
4) Wat met de stelling dat het geld van de rijke heersende klasse regeert.
De "rijke klasse" zal altijd invloed uitoefenen. Ze doet dat bij voorkeur door middel van het staatsapparaat. Nu kan geen enkele partij daaraan ontsnappen. Er cirkuleren nu al voorstellen om het Belang zijn dotatie af te nemen: wat zou u van financiering vinden als dat echt zou doorgaan? Want dat zou betekenen dat een partij die de staat niet welgevallig is, geen enkele mogelijkheid meer heeft om aan geld te geraken.

Citaat:
Als partijen dotaties slecht gebruiken snijden ze in eigen vel.
Dus volgens u zorgt het financieringssysteem nu voor creatieve, efficiënte en democratischgezinde partijen?

Citaat:
5) kleine partijen die moeten rondkomen met geld van leden kunnen ook niet doorbreken. En als je serieuze giften toelaat zijn weer de rijken bevoordeeld.
Wat is precies het probleem met "dan zijn de rijken bevoordeeld"? In de supermarkt zijn ze ook bevoordeeld.

Als alle partijen zouden moeten toekomen met ledengelden plus kleine particuliere giften, zouden ze wel moeten rondkomen. En ze zouden terug wat bescheidener worden tegenover de burger.

Egidius
Egidius is offline