Vlaanderen kan niet lenen door België
[size=5]De Vlaamse regering wil toch geld kunnen lenen[/size]
zo 29/05/05 - De Vlaamse regering wil banken inschakelen om toch leningen te kunnen aangaan. Zo kan de Vlaamse overheid sneller scholen, rusthuizen of wegen bouwen. Dat heeft Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) in De zevende dag gezegd.
De Vlaamse regering wil geld lenen om de infrastructuur van scholen, rusthuizen en wegen te verbeteren. Maar omdat de Belgische overheidsschuld te hoog is, mogen de gewestregeringen niet lenen.
Maar Vlaanderen heeft bijna geen schulden, zegt Leterme, en dus wil de Vlaamse regering banken inschakelen om leningen af te sluiten die de Vlaamse regering dan afbetaalt.
Leterme noemde het "krankzinnig" dat de Vlaamse overheid alles uit haar kas moet financieren, ook grote infrastructuurwerken.
"Daarom gaan we een nieuwe financieringstechniek voorstellen waarbij derden de lening aangaan en wij, vanuit de Vlaamse regering, de afbetaling van die lening garanderen", zei hij.
Zo hoopt Leterme de komende vijf jaar de wachtlijsten voor infrastructuurwerken voor de helft in te korten. Het systeem zou nog voor de zomer wettelijk in orde moeten zijn.
Bron: VRTnieuws.net
-----------------------------------------
Kan het nog duidelijker? België is een blok aan het been van Vlaanderen. België beperkt de vrijheid van Vlaanderen. En waarom? Omdat een paar tricolore zotten met een Belzieke vlag willen zwaaien?