Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2005, 17:22   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik zou het zelfs veralgemenen, ik denk dat deze oppositie eerder algemeen is in alle west-europese landen. Spanje kende een grote ja-stem omdat daar praktisch geen debat was, behalve bvb in Baskenland waar er wel enige aandacht voor was, en daar stond het nee-kamp dan ook sterker. Ik ben er zeker van dat met de heisa rond Frankrijk en Nederland er ook hier te lande veel mensen wakker zijn geworden. Stukje bij beetje draag ik zelf ook mijn steentje bij om het debat hier aan te wakkeren, en ik merk dat hier heel veel slapende honden liggen.

Wat ons weer op thema brengt: wat voor vervolg breien we aan de zaak? Ik wil er op wijzen dat een referendum op Vlaams niveau in principe nog mogelijk is. Met de nodige slagkracht moet het mogelijk zijn er een af te dwingen. Dat voorstel van Attac lijkt me al een goede stap in die richting. Helaas blijven alle linkse krachten hier in Vlaanderen ter plaatse trappelen. Mag ik er aan herinneren dat het VB als enige heeft tegengestemd in het parlement? En nu de grondwet in de kijker staat, zal vooral dat feit bij de bevolking blijven hangen.
De omstandigheden in Frankrijk zijn niet te vergelijken met die in Vlaanderen. De SP-a is het kerkhof van de sociale bewegingen in Vlaanderen. Zolang sommigen illusies blijven koesteren in de SP.a (waaronder sommigen van Attac Vlaanderen en de "trendy left") en uiteraard en belangrijker de vakbonden zal het niet evident zijn om links van de SP-a te scoren maar het is duidelijk dat de vakbonden het steeds moeilijker hebben om hun nauwe banden met de sociale afbraakpartijen te verkopen.

Ik zou echter ook niet zeggen dat we ter plaatste blijven trappelen. We doen in ieder geval ons best om vooruit te gaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden