Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wat betreft het VB: af en toe zie ik toch ook signalen die mij evenmin geruststellen. Er is FDW die in allerhande kranteninterviews "zijn" gedroomd Antwerpen uitlegt, maar nu ook:
http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=1&id=123
Na de duidelijke afwijzing door de Franse en Nederlandse bevolking, is de Europese Grondwet dood en begraven. Het Vlaams Belang eist dat ‘Europa’ het duidelijke signaal van de bevolking eindelijk zal respecteren. De toetredingsonderhandelingen met Turkije, waarvan het begin voorzien is voor oktober 2005, moeten definitief afgeblazen worden.
is dit een poging om een referendum te recuperen voor een ander onderwerp, beargumenteerd met enkele losse verwijzingen naar wat sociologisch onderzoek en exit-polls, wat denk jij Staaf? Een referendum moet éénduidig zijn lijkt het mij, ook nadat de uitslag en eventuele motieven bekend zijn...
de conclusie die Frank Vanhecke durft trekken vind ik niet behartigend voor de toekomst eerlijk gezegd.. 
|
Het recupereren van referenda is uiteraard een gevaar dat op de loer ligt. Maar vergeten we niet dat het hier niet gaat over een referendum op burgerinitiatief, doch over een niet bindende bevraging van bovenaf.
Denk er vervolgens aan, dat deze bevraging quasi een unicum is waarin de Nederlanders bij hoge uitzondering zich eens mogen uitspreken over een kwestie. Mogelijk ongenoegen, dat ze niet kunnen kanaliseren en remediëren in referenda op eigen initiatief, zal ongetwijfeld een uitweg gevonden hebben in deze bevraging.
Bovendien werd ons die bevraging niet eens gegund. Het is dus heel gratuit (van alle politici trouwens) om de meest onozele connotaties aan deze uitslag te verbinden.
Het is hoogst onrechtvaardig van de tegenstanders van directe democratie, om deze ietwat scheefgetrokken bevraging af te schilderen als het beste wat democratie te bieden heeft, om zo een evenmin bestaande ideale particratie als 'beter voor de mensen' te claimen.