5 juni 2005, 17:38
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor
Eventjes een inhoudelijke draad naar het programma van de BUB.
Wat zullen zij doen aan de verfransingsproblematiek in de Vlaamse Rand?
Wat doen ze aan gemeentes die in Vlaanderen liggen, waar 90% van de inwoners nederlandstalig is, maar franstaligen hun mening door proberen te drukken?
Deze gemeenten blijven uiteraard Nederlandstalig grondgebied, een anschluss bij Brussel kommt nicht in Frage. Goed Nederlandstalig en tweetalig onderwijs zal georganiseerd worden in Brussel en in de Rand, waar iedereen welkom is, Vlamingen en Franstaligen. Zo zal de grote meerderheid van de Franstaligen in Brussel en de rand in een mum van tijd tweetalig zijn. Ook Vlamingen kunnen hun kennis van het Frans bijschaven. Niet omdat dit strikt genomen noodzakelijk, maar omdat respect van beide kanten moet komen. Ik heb wel de indruk dat de meeste Vlamingen goed Frans spreken, dit zal geen probleem opleveren. Ook de meeste Franstaligen willen Nederlands kunnen spreken, maar het aanbod Vlaamse scholen is zó klein dat dit echt onmogelijk wordt. Hoewel massa's Franstaligen elk jaar probleem hun kind op een Vlaamse school te doen inschrijven, lukt dat zeker niet iedereen. Daarom: méér Vlaamse en tweetalige scholen, dat komt iedereen ten goede: de Vlamingen, die niet meer geconfronteerd worden met eentalige Franstaligen, en de Franstaligen die zo meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt.
Wat doen ze aan vandalisme van franstaligen, aan arrogantie en weigering om nederlands te spreken? Wat doen ze aan handelaars (in nederlandstalig gebied!) die zeggen "C'est un magasin français ici...", die weigeren om hun klanten in het Nederlands te bedienen en ronduit zeggen dat Frans de enige taal is die in belgië hoort gesproken te worden?
Niemand kan iemand verbieden een taal te spreken, wanneer die niet in overheidsdienst werkt. Daar kan dus niemand iets aan veranderen. Handelaars mogen Frans, Swahili of Mandarijns spreken naar believen. Wel geloof ik dat andere maatregelen ivm individuele tweetaligheidspolitiek (cfr supra) al heel veel zullen helpen.
Dus mijn vraag: hoe pakt de BUB dit aan?
|
Graag gedaan.
|
|
|