Guantanamo: wal-ge-lijk!
Op Canvas was vanavond een reportage over een Britse simulatie van het regime op Guantanomo Bay, waarvan ik jammer genoeg slechts 3/4 heb gezien.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat een aantal vrijwilligers zich lieten behandelen gelijk de gevangenen in Guantanamo, zij het op een iets zachtere wijze.
De dingen die ik daar gezien heb, zijn gewoon walgelijk. Als die manier van handelen een softe versie is van wat er zich op Cuba afspeelt, dan vraag ik mij af met welke morele waarden de VS nog hopen te dwepen als ze de democratie willen verspreiden?
Op die manier worden pedofielen en verkrachters nog niet behandelt, maar wel mensen die VERDACHT worden van terrorisme, vaak zonder al te veel bewijs en altijd zonder enige vorm van proces.
De Amerikanen trachten er slim onderuit te komen met het excuus dat het hier geen krijgsgevangenen betreft, maar 'illegale strijders'. Als ik de beelden van vanavond bekijk en ik neem in acht dat het slechts een softere versie is van Guantanamo, dan heeft het mij evenveel gescholt als de beelden van gruwelijke onthoofdingen, die ons vorig jaar teisterden. En zeggen dat Guantanomo gebeurt met medeweten en instemming van een minister van een democratisch, Westers land, digusting!
Als je er al niet als terrorist in gaat, zou je er als Amerikanen-hatende terrorist uitkomen. Ze moeten in Washington dus niet verbaasd staan dat ze zo gehaat zijn in Arabische landen. Wat ik gezien heb op TV is mensonterend en werkelijk walgelijk. Shame on you, mister Rumsfeld!
PS: Zou het, bij wijze van experiment, geen goed idee zijn om dezelfde technieken eens 48u toe te passen op Rumsfeld himself? Kijken of hij nog zo achter zijn techniekjes zal staan...
|