Proficiat Goede Koning Albert II
Toen ik deze namiddag in de buurt van het Koningsplein te Brussel wandelde, werd mijn aandacht getrokken door een ongewoon grote mensenmassa. Dicht opeengepakt scandeerden ze Vaderlandslievende leuzen, en Koningsgezinde kreten. Tricolore vlaggen kliefden krijgshaftig door de zomerse stadslucht. Cohortes van het leger en politie moesten de uitzinnige meningte in bedwang houden. Een groot muziek zweepte de vaderlandse gevoelens nog wat krachtiger op. Vele mensen weenden, en anderen stonden met verstomming roerloos geslagen. De atmosfeer was zinderend, er hing een Dyonisische feestroes in de lucht.
Ik ben er zelf nog steeds een beetje 'gepakt' van, zodanig werd ik door ontroering gegrepen door de bijval die onze Vorst van de Belgische bevolking ten deel viel ter gelegenheid van zijn verjaardag.
Want dat was de reden van dit zinderende moment met eeuwigheidswaarde.
Vergeef mij dus dat ik het een beetje beknopt hou en snel besluit met een daverend:
"Proficiat, koning Albert-twee. Kom snel uit China terug. Uw land heeft U nodig!!"