Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2005, 17:36   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter
Ah, the basics of life! Ok, wacht ff he, da's iets gecompliceerder dan DNA -> Proteine hoor.

Het zijn allemaal chemische verbindingen hé, maak u geen illusies, die zijn allemaal synthetisch na te maken, jullie zijn allen biochemische fabriekskes, zelfs uw woede uitbarstingen op dit forum hebben een biochemische verklaring.

De basis is dat DNA bestaat uit twee ruggegraten (suiker-fosfaat backbone) met daaraan vier verschillende basen (Adenine, Tyrosine, Guanine en Cytosine). Die basen vormen bruggen met de basen in de tegenovergestelde (complementaire) streng. Steeds A-T en G-C (en vice versa). Enfin, soit, door de chemsiche eigenschappen (bindingshoek en torsie) ziet standaard DNA eruit als een wenteltrapstructuur (helix). Maar in de celkern zitten hier histonen en andere proteinen rond die ervoor zorgen dat je erfelijk materiaal compact bijeen gehouden wordt. Bij extractie ziet DNA eruit als slijm (echt waar, slijm!).

Nu, de sequentie (bv ATATGGCCGT) bepaalt eigenlijk welk proteïne er afgeschreven wordt van de DNA code. Drie letters DNA (1 codon) coderen één aminozuur (verschillende codons voor hetzelfde aminozuur + een stop codon om het einde van een proteïne aan te geven). In totaal zijn er 20 aminozuren (in werkelijkheid iets meer omdat je ook gewijzigde aminozuren hebt, bijvoorbeeld met een extra methylgroep op). Er is echter nog een tussenstap, nl het RNA. DNA wordt overgeschreven naar enkelstrengs RNA in de celkern en dat RNA gaat naar het celplasma (buiten de kern). RNA (dat verschilt enkel van DNA doordat een Tyrosine hier een Uridine base wordt) wordt door de celorganellen : ribosomen vertaald in proteïnen.

Nu dat is de basis, in werkelijkheid kunnen RNA en proteïnen tussen en na elke stap gemodificeerd worden. RNA kan gemethyleerd worden, tussentijds geknipt, proteinen daar komen bv nog suikergroepen op te staan ed.

Dus korte herhaling: DNA (4 verschillende basen) --> RNA (4 verschillende basen) --> aminozuren (20 AZ, 3 elementaire RNA bouwstenen coderen 1 aminozuur, aminozuren hebben een 1 en een drielettercode).

Een voorbeeld:
ATGCTCCCTTTAGCGCGCGTATTTG (streng 1)
TACGAGGGAAATCGCGCGCATAAAC (complementaire)

geeft in aminozuursequentie (proteine) ' M(etionine) L(ysine) P(roline) L(ysine) A(rginine) R V F'

die laatste weet ik niet vanbuiten...
I like this, ik vraag me nog altijd af waarom ik geen biotechnologie ofzo ben gaan doen
Tavek is offline   Met citaat antwoorden