Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2005, 19:58   #11
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

vrije handel en eerlijke concurrentie kan enkel werken wanneer de lonen overal ter wereld hetzelfde zijn voor de beroepen alsook de sociale zekerheden en nog zoveel meer.

Wat betreft china weet iedereen hier wel dat china nu niet echt een land is dat echt kijkt naar het welzijn van zijn bevolking.
En het feit dat we zoveel handel drijven met china is een schande.
We zijn van dit onmenselijk china een economische grootmacht aan het maken en op militair gebeid waren ze het al dus niets zal hun tegenhouden om op termijn de fakkel van de amerikanen over te nemen en ik heb zo'n vermoeden dat ze niet dezelfde doelstemmingen hebben als amerika.

We hebben voordelen dankzij china en dit in de vorm van goedkopere producten maar als we denken dat het enkel zal blijven bij deze producten dan hebben we het mis.china zal op termijn ook andere sectoren onder de voet blijven lopen met zeer goedkopere arbeid en gaan we dan ook nog het principe hanteren van vrije handel als onze fabrieken kunnen sluiten wegens niet meer competatief met china???
het zijn misschien maar een paar duizenden mensen in de textiel industrie in ons land maar het feit dat zij hun job kunnen verliezen door die oneerlijke concurrentie vind ik schandelijk.Maar zolang het jouw sector maar niet is is alles goed hé?!!!!
ik vind dus dat de EU zijn markt mag beschermen tegen dit land en het zou nog beter zijn als we volledig zouden stoppen met handel te drijven met dit land en ook amerika zou moeten ermee stoppen.
Pas wanneer china democratisch word en er nationale vakbonden komen met cao's en dergelijke en er een geheel nieuwe sociaal systeem word gebouwd op menselijkheid.en ook de lonen moeten realistischer worden ten opzichte van de landen waarmee men handel drijft.
Trouwens concurrentie wil niet zeggen dat men moet snoeien in het personeel of de kosten er van maar concurrentie zou moeten zijn met het ontwerpen van betere en goedkopere producten zonder aan de personeels uitgaven te moeten komen.
ook mag men niet vergeten dat de chinese regering miljoenen euro's pompt in hun binnenlandse bedrijven om zo hen een bevoorrechte positie op de wzereldmarkt te bezorgen doordat ze dan zeer goedkope producten kunnen op de markt brengen

ik vind handel met china pas gerechtvaardig indien er zekerheid is dat de chinese bevolking er ook beter van word en dat er geen angst beleid meer is alsook enige vorm van censuur zoals het verwijderen van bepaalde internetsite bij de chinese internet gebruikers
slegie is offline   Met citaat antwoorden