Heel simpel gezegd: de huidige toestand voldoet niet, aldus het arbitragehof.
Dus ofwel moet men echte provinciale kieskringen invoeren en wordt BHV gesplitst, ofwel moet men terugkeren naar de oude kiesarrondissementen. Alle Vlaamse partijen hebben zich geengageerd om te splitsen, alle Franstaligen zullen kiezen voor de arrondissementen. Back to the past dus...
En bovendien: de ideale test, de gedroomde chicken run... Verhofstadt zal die chicken run niet overleven, want hij heeft al bij de eerste poging kakelend de kant ingereden. Elke partij die toegeeft, verspeelt zijn krediet bij zijn kiezers, zowel in Vlaanderen als in Wallonie. Hoogstwaarschijnlijk komt de oplossing er niet in 2007, tenzij de Vlaamse vertegenwoordigers enorme quislings zijn (en die kans zit er dik in).
Geen oplossing? Geen wettige verkiezingen... Zo simpel staan de zaken... Onwettige verkiezingen betekent institutionele chaos, met als mogelijk gevolg de splitsing van het land... Maar naar goede Belgische gewoonte zal men de rule of law niet toepassen. Hier lachen we met de grondwet en alle wettelijkheid. Ofwel houdt Belgie dus op te bestaan, ofwel wordt het een illegale staat (als het dat al niet is)...
Dus vingers kruisen dat ze BHV niet kunnen oplossen!!!