Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2005, 14:22   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457
Er worden meer en meer signalen merkbaar dat het erg achteruit gaat met onze economie. Het resultaat van het paarse beleid? Ik denk het wel. Als je kijkt naar Engeland waar de economie niet veel heeft geleden onder de wereldwijde economische terugval. In de Verenigde staten lijkt de economie aan een heropleving bezig.
Even ter informatie: vandaag 93 faillissementen (op 1 dag!)
Afgelopen 30 dagen 715 failissementen.
Bron: http://www.vanhecke.com/index.php?co...ancrupties.php

Ik wil niet negatief zijn, maar als ik de lijn doortrek is nu het tijdperk aangebroken van economische recessie. Een spectaculaire stijging van de failissementen.
Redenen:
- hoge brandstofprijs,
- slecht buitenlands beleid (buitenlandse investeerders zijn de afgelopen jaren gaan zoeken naar andere oorden daar België niet meer een centrale ligging heeft in europa, als gevolg van het debacle DHL, de leuke uitspraken van Louis Michel)
- invasie van produkten uit lage loonlanden zoals China (invoerheffingen worden afgeschaft)
- hoge loonkosten
- overregulering
- fiscale druk
- achteruitgang scholingsgraad (mede veroorzaakt door de vergrijzing)
- geen of weinig nieuwe technologische ontwikkeling

Als de regering er eens zou werk van maken om alle bovenstaande faktoren te bekijken kan men met veel vijven en zessen nog uit deze recessie geraken.

Wat ik dagelijks vaststel dat de verzuring toeneemt. In plaats van de economische thema's houdt deze regering houdt zich liever bezig over dossiers zoals BHV, adoptiemogelijkheid voor holebi's, het positief discrimineren van moslims en niet Belgen, het geld steken in om het even welke pietluttelige initiatieven zoals kunst, religie, noem maar op, de gekste dingen kun je niet bedenken.

Een uitspraak door een grote bedrijfsleider enkele jaren terug is me goed in de oren gevallen: "België wordt nog het armste land van Europa"
Ik vrees dat het voor het grootste deel enkel op Europees vlak kunnen oplossen. En daar zitten we midden in een crisis (was echt het moment ...).

Maar bon, in zitten we België ook een beetje vast met een bepaalde partij die niet echt voor de nodige economische hervormingen zorgt.