Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Met je vraag naar de 'werkelijke vorst' toon je in feite aan hoe moeilijk het is je los te maken van je hedendaagse denkbeelden. De Middeleeuwer had geen probleem met meerhoofdige en/of gedeelde souvereiniteit: het hele feodale systeem was één van onderling afhankelijke en in elkaar schuivende gezagsverhoudingen. Ik vermoed dat het het beste is om je niet te veel vragen te stellen naar het hoe of het waarom van die mentaliteit, maar gewoon te aanvaarden 'dat het zo was'. Waar je overigens ook terdege rekening mee moet houden, is dat de gemiddelde Vlaming er waarschijnlijk geen besef van had dat er zoiets was als een 'reële' graaf of koning. Voor hem en haar was de wereld niet groter dan de stad of het dorp (vooral) waarin ze leefden en was 'het gezag' (namens die graaf of koning) de plaatselijke meier of heer, en pastoor. Die leefwereld, de 'Patria' zo je wil, van die mensen was dus het dorp, de stad, soms ook de streek, maar een abstract begrip als 'het Vaderland' (i.c. Vlaanderen) moet bijzonder moeilijk te vatten zijn geweest. Het 'was' er, maar wat het inhield?
|
Ok, dank je voor het duidelijke antwoord!
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
|