Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Hihi, een systeem waarbij het regenwater van het dak wordt opgevangen (goten) in een reservoir op/onder de grond misschien?
|
Niet iedereen heeft een lapje grond ter beschikking eej
Citaat:
Misschien kan je argumenteren waarom ruimtevaart volgens jou wel nut heeft? (ik vind dat nl. alleen als het is om iets uit de ruimte dat ons bedreigd tegen te houden).
|
Dat was gewoon even om aan te tonen waar je met zo'n gedachtengang heen kan. Je kan immers niet zomaar beginnen stellen dat één tak van de wetenschap maar even stil gelegd moet worden, omdat er een andere tak wat meer geld nodig heeft... Zo zouden er immers vele wetenschappelijke onderzoeken stil vallen...
Citaat:
Overschot aan energie? Energie-opslag is dus niet mogelijk? Niet dat ik jouw geloofwaardigheid in twijfel wil trekken, maar dit is toch nauwelijks te geloven? :-s
|
Inderdaad, een overschot aan energie. Onze energievraag piekt overdag, en dondert waanzinnig hard naar beneden eens we de 22h gepasseerd zijn (afhankelijk van het seizoen verschuift dat natuurlijk). Die daling in vraag kan je opvangen door je centrales stil te leggen, maar pakweg een kerncentrale als Doel of Tihange zet je niet zomaar op en af als een lichtschakelaar (opstart kan gerust enkele dagen duren als ik me nog goed herinner). Je kan die hun vermogens echter wel naar een minimum terugschroeven. Hetgeen je dan produceert dient om de vraag 's nachts te dekken, maar daar is de vraag meestal lager dan het aanbod. Overschot dient dus om bijvoorbeeld de straatverlichting draaiende te houden, of om de watercentrale van Trois Ponts te laten draaien... Die watercentrale (eigenlijk een pompcentrale) kan je als een reusachtige batterij zien, aangezien dat ding overdag energie levert (weliswaar minder als je er in steekt), maar tot daar beperken je mogelijkheden voor elektriciteitsopslag zich dan ook... Op die vermogens kan je geen batterijen of accu's gebruiken...
Dit is de uitleg in een notedop, maar 't geeft je wel een idee denk ik. Andere optie is je energie exporteren naar buurlanden, maar die hebben een identiek probleem aangezien het daar ook nacht is
Citaat:
Nee?? 
Oké ik heb me niet duidelijk uitgedrukt . Ik bedoelde eigenlijk als zeewater eventueel kan worden omgezet in drinkbaar water?
|
'k Kan me vergissen maar uit men lessen chemie meen ik me te herinneren dat je dat met osmose kan doen...