Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
De overheid, de overheid, .... Bull shit de overheid. De overheid heeft het water gezuiverd, de overheid heeft de industrie zware streefdoelen ivm co2 uitstoot opgelegd, de overheid geeft subsidies om huizen beter te isoleren, de overheid doet ons sorteren, ... De overheid doet wat ze kan, het zijn wij, de mensen, de bevolking die de meeste co2 uitstoot veroorzaken, door niet te isoleren om een duurdere auto te kunnen rijden, het zijn wij die de wagen niet kunnen zien staan en constant van hier naar daar crossen om geen minuut te laten verloren gaan als we ook de fiets kunnen gebruiken of onze benen. Het zijn wij die veel meer consumeren dan nodig is en als ze ons niet dwingen (door middel van betaalde huisvuilzakken ed) maar alles de verbrandingsoven doen induwen. De overheid niets, als de overheid op een gebied al redelijk werk geleverd heeft is het op milieugebied en dit danzij de groene beweging (zeker niet te verwarren met de groen partij). De overheid durft enkel niet aan koning auto raken omdat de bevolking dan meteen begint te steigeren. Een mea culpa is hier wel op z'n plaats.
|
Oké, maar uiteindelijk....
Als je even nadenkt (dat is niet zo verwijtend bedoelt als 't overkomt) dan weet je toch ook dat je heden ten dage al goed moet zoeken voordat je iemand vindt die zijn auto gaat laten thuisstaan voor het milieu!
Als de overheid het nut niet héééél expliciet gaat duidelijkmaken, en dat 'oh
zovele' wat ze al gedaan heeft sterker gaat benadrukken, alsook welke problemen ze er mee wil voorkomen.
Het volk gaat niet vanzelf veranderen, zolang iedereen op z'n eigen is is 't meer strugle for pleasure (mijn persoonlijke theorie in navolging van Darwin, behoeft geen uitleg vrees ik). Het zijn de sociale groepen die het volk kunnen motiveren om te veranderen ...
En daar geloof ik in. Vanaf het moment dat het volk gelooft in een partij of regering die laat zien dat ze het ècht goed voorheeft met de mensen op Lange Termijn, en die héél duidelijk maakt wat haar doelstellingen precies zijn èn waarom die zo zijn k�*n het volk overtuigen, het volk k�*n zich dan achter die overheid scharen zodat de doelstellingen van die overheid uiteindelijk ook de doelstellingen van het volk gaan worden.
Repressie en bedreiging van de vrijheid hoeven niet eens tussenbeide te komen (hebben trouwens ook nooit gewerkt en zullen dat ook nooit doen).
Eén van de grootste problemen vandaag de dag is misschien niet het feit dat men niks doet om de mentaliteit te veranderen.
Maar wel het feit dat men er al ad hoc van uit gaat dat een mentaliteit niet veranderbaar is!! Daarin schuilt misschien wel de grootste fout!
Sorry dat ik hier zo wat fel uitval, dat is zeker niet tegen jouw persoonlijk bedoelt maar jou post was ff handig om daarop terug te komen en dat te benadrukken. Mijn verondersteling is dus echt wel dat de overheid ervoor kan zorgen dat het volk met plezier haar gedrag zal veranderen, ja dat ze daarin zelfs zullen overdrijven als er een leider opstaat die de juiste capaciteiten heeft ...