Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2005, 22:37   #133
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ook niet, zolang het blijft regenen.

En het zal blijven regenen. En door nu water te sparen zal het in de toekomst niet meer regenen.
Dat laatste is inderdaad een vraag die ik mij al vaak heb gesteld. Maar in welke zin bedoel je water sparen?

- Als je het bedoelt in de zin van we mogen niet minder verbruiken want dan gaat het minder regenen...
Dan betekent dat dat u teveel grondwater laat oppompen (door de watermaatschappij bedoel ik hé) om het daarna terug rond te gooien op de aarde. In de hoop dat het condenseert tot een regenwolk en daarna terug neervalt? ...
Volgens mij heb je er dan veel meer aan als je het gewoon in de grond laat zitten, dan blijft de watervoorraad tenminste waar ze is ... En heb je iets meer zekerheid. Je zou volgens mij dus daarmee op z'n best gelijk uitkomen (compenseren), en op z'n slechtst heb je verlies. Want als je met deze redenering doorgaat en er komen noodsituaties :
Aquafin kan dan niet eens aan het water want het zit niet in de grond maar hangt nog ergens in de lucht of is nog aan het doorsijpelen ...

- Als je bedoelt hemelwater gebruiken ipv kraantjeswater:

Als we regenwater opvangen en gebruiken voor onze was en onze plas.
En daarna komt het terug in het systeem?

Als u nu uw tuin gaat sproeien met drinkbaar water, sijpelt al het water in de grond. En gaat het dus onze ondergrondse watervoorraden aanvullen. (waar het wel een druppel op de hete plaat is, maar toch een nodige druppel).
Maar dat water wat u sproeit is ook afkomstig van onder de grond.

Als u nu uw tuin besproeit met regenwater. Dat is opgevangen via een of ander ingenieus systeem, waarbij alleen het hemelwater wat op en rond uw dak (goten) valt wordt opgevangen). En als u dus dat water gebruikt om uw auto te wasen of tuin mee te besproeien dan komt het ook gewoon terug in de grond. Dus komt het gewoon terug op hetzelfde neer volgens mij.

Hoe dat zit met het gebruik van regenwater voor het toilet, en de was te doen (in de wasmachine enzo) ...
Daar durf ik niets over zeggen want ik ken er te weinig over, behalve dan dat ik weet dat het dan in het rioleringsstelsel terechtkomt, maar dan ... ?

Ik heb me trouwens al verschillende keren hardop afgevraagd op dit forum als het gebruik van regenwater voor de toiletten enzo op macro-schaal uiteindelijk kan leiden tot een verminderde regenval.