Los bericht bekijken
Oud 25 juni 2005, 05:50   #31
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Misschien niet, maar waar is die directe democratie verscholen?.
Jij stelt voor om kieslijsten op te maken door middel van publieke opiniepeilingen en een aantal handtekeningen terwijl men nu dezelfde lijsten opmaakt op basis van een aantal handtekeningen en de populariteit van de kandidaten gemeten door hun partij.
Waar is die directe democratie van de kiezer die ook maar kan stemmen voor zij die hem voorgesteld worden.
En vertel me niet dat in uw systeem "de zoon of dochter van" geen voorrang zal krijgen, dan be je wel goed op dreef.
Waar heb je die publieke opiniepeilingen vandaan gehaald?
In het huidige systeem heb ik geen enkele handtekening van de burger nodig om volksvertegenwoordiger (sorry partijvertegenwoordiger) te kunnen worden. Ik sluit mij gewoon aan bij een politieke partij, laat duidelijk verstaan dat ik geen eigen mening heb en bereid ben om in de kont van de partijleiding te kruipen en na verloop van tijd krijg ik daar een vette beloning voor. Wanneer mijn pa of ma al in de partij zit gaat dat iets (eigenlijk veel) sneller natuurlijk. De partijleiding bepaald wie er op een verkiesbare plaats komt te staan. Het aantal voorkeurstemmen dat ik bij de verkiezingen haal is daarbij onbelangrijk.
In mijn systeem moet ik wel degelijk handtekeningen van de burgers verzamelen. Mijn pa of ma kunnen mij daarbij slechts beperkt helpen en uiteindelijk zal ik de verkiezing met MEERDERHEID van stemmen moeten winnen. Het maakt nauwelijks iets uit of ik of mijn pa of ma bulken van het geld of arm zijn. Lees maar eens goed. Hoe direkter kan direkt nog zijn?

Het mandaat, gelevert door mijn politieke partij, is vast zolang ik maar de richtlijnen van mijn partijleiding volg. Doe ik dat niet dan word ik er prompt uitgegooid. Ik draag ook geen enkele verantwoordelijkheid en kan de funktie perfect als bijverdienste uitvoeren waarbij ik mijn mandaat kan gebruiken als ekstra reklame. (of drukkingsmiddel)
Mijn vorm van mandaat is daarbij, door diezelfde burgers, direkt opzegbaar wanneer ik er de kantjes afloop. Ik ben dus direkt verantwoording verschuldigd aan mijn kiezers en niet aan een kleine belangengroep.
Meer nog. Mijn kiezers kunnen mij zelfs voor de rechter dagen wanneer ik duidelijk mijn eigen belangen heb vertegenwoordigd i.p.v. de belangen van mijn kiezers.

Als jij dat geen verschillen vind dan vraag ik u om uw mening over hoe het wel zou moeten gaan?