Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2003, 07:43   #71
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs/hosb601.pdf

zie p.10, laatste kolom. Meer moorden per 100.000 inwoners in Frankrijk (1.63) en in Duitsland (1.28 ) dan in Zwitserland (1.18 ). Oostenrijk heeft een lager cijfer (0.84). Cijfer voor België: 1.75
Het enorm verspreide wapenbezit in Zwitserland leidt dus absoluut niet tot hogere moordcijfers in vergelijking met de buurlanden.
Volgens mij gaat het hier om het totaal aantal moorden per 100.000 inwoners, terwijl mijn citaat sprak over "gun-related deaths".
Het totaal aantal moorden in het algemeen hangt natuurlijk van meer factoren af dan het wapenbezit alleen. Sociale en culturele factoren spelen daarbij ook een rol.
Jaja. Maar waar het om gaat is juist het totaal aan moorden. Als je vermoord wordt, maakt het niet veel uit of de moord met een mes of met een pistool gebeurt. Het is best denkbaar dat iemand, die het voornemen tot het plegen van een moord koestert, gemakkelijker voor een geweer als moordwapen zal opteren wanneer hij gemakkelijker aan een geweer geraakt. Het geweer veroorzaakt echter niet het voornemen, en de moord gaat sowieso door, met of zonder geweer. Het is ook zeer goed denkbaar dat vuurwapenbezit tot een lichte stijging leidt van moord met vuurwapens, maar anderzijds nog een groter aantal voorgenomen moorden preventief verhindert door het afschrikkingseffect. En zo zijn er nog andere denkbare effecten. Wat telt is het totaal aantal slachtoffers. Diegenen die tegen publiek wapenbezit pleiten, stellen dat de samenleving daardoor globaal onveiliger zal worden. En het is op die bewering dat ze moeten afgerekend worden. Zij moeten aantonen dat, wanneer de bevolking bewapend is, dit feit op zich tot meer totale doodslag zal leiden. Indien het gevolg is, dat er meer doodslag met vuurwapens maar tegelijk minder doodslag zonder vuurwapens plaatsvindt, is hun punt volstrekt onbewezen. Omdat in Zwitserland het wapenbezit enorm veel uitgebreider is dan in België, terwijl je in België toch aanzienlijk meer kans loopt op vermoord te worden, moeten in elk andere factoren dan vuurwapenbezit doorslaggevend zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
OK; maar indien je bij de zwarten (13% van de totale bevolking) dezelfde moordratio zou vinden als bij de blanken, dan zou het aantal moorden in dat land (6,26 per 100.000) ongeveer gehalveerd worden. Indien men wenst te weten waarom de USA zo gewelddadig is, lijkt het me dus logisch om bij dit opvallend fenomeen te beginnen. Best mogelijk dat de oorzaak sociaal is. Ik ken terzake geen cijfers.
Ik denk dat de afwezigheid van een sociale zekerheid wel voor een groot deel meespeelt. Ik kan me zo voorstellen dat de zwarte bevolking in de laagste sociale klasse enorm oververtegenwoordigd is.
Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat in absolute cijfers er in de USA meer blanke dan zwarte armen zijn. Maar misschien moet je daar nog verder differentiëren; 't zou moeten onderzocht worden.