Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2005, 17:41   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als dat echt zo is dat allochtone jongeren grafzerken vernielen dan hebben ze iets vreselijks misdaan en moeten ze hier ook op gestrafte wijze voor gestraft worden.
(en dat wil in mijn ogen zeggen: op dezelfde wijze als een autochtoon hiervoor gestraft wordt).
Bij ons in de stad zijn een hele tijd geleden ook kerkhoven vernield, niet door allochtonen. Dus ...

Als dat waar is dat er 300 000 nieuwe Belgen zijn waarvan 90% een uitkering krijgt ... dan verklaart dat ineens de stijgende werkloosheidscijfers.
Neenee.
Dan wordt het volgens mij allereerst tijd om te kijken waar de oorzaak ligt van die werkloosheid.
- Gaat het om allochtone vrouwen waarvan de man niet wil dat ze gaan werken?
- Zijn het allochtonen die geen diploma hebben en dus in dezelfde categorie belanden als de structureel werkloze laaggeschoolde autochtonen (als gevolg van de verplaatsnig van arbeidsintensieve jobs naar lageloonlanden)?
- Zijn het allochtonen die wel gaan solliciteren, maar geweigerd worden omwille van hun afkomst? ...
- Zijn het mensen die simpelweg niet willen gaan werken omdat ze een uitkering voldoende vinden?

Waarschijnlijk spelen bovenvermelde factoren er allemaal voor een deel in mee.
Hoe groot het deel is van iedere factor, daarop heb ik geen zicht.
Maar wat ik dus wel vind is dat ieder probleem, dat een andere oorzaak heeft, anders moet aangepakt worden, om tot een oplossing of conclusies te komen.

Iets anders...
Ik begrijp niet waarom er wordt gesproken van 'nieuwe Belgen'.
Ik vind dat de mensen die hier immigreren gerust twee of meer nationaliteiten op hun paspoort mogen hebben staan, dat zou toch veel beter klinken en voelen voor hun zelf?
Simpelweg omdat, als ik morgen naar Marokko/Italië/Japan of Burkina Faso verhuis, ik niet zou willen dat ik ineens een paspoort kreeg waarop stond: 'Marokkaanse' maar wel één waarop op z'n minst vermeldt wordt dat ik van België afkomstig ben, anders zou ik 't gevoel hebben dat mijn eigen cultuur helemaal niet gerespecteerd wordt en dat ik asta la vista van cultuur moet veranderen...
Terwijl hier al is gebleken dat het aannemen van de Belgische nationaliteit al helemaal niet samengaat met ofwel meer respect van 'de andere Belgen' of 'een verandering van cultuur'. (Dat laatste acht ik trouwens ook niet nodig: integratie oké, assimilatie neen).

(Ik weet niet hoe (absurd) jullie dit idee vinden?)