Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
de vraag luidt anders: u focust op de Islam en de Koran, alsof dit "uniek" zou zijn in de wereld. Ik zeg niet dat alles in de Koran democratisch is, verre van zelfs, maar waarom de Koran eruit pikken? In de Bijbel vindt je exact hetzelfde soort "eisen".
Dat is de vraag...
|
Pardon, de originele vraag die ik aan flamand stelde luidde:
"Edoch, U als moslim-kenner, zult mij hopelijk spoedig van m'n door uzelf toegeschreven 'superioriteitsgevoel'' kunnen afhelpen door, met of zonder gegoogel, een half dozijn (ik noem maar wat) wetteksten en/of voorschriften uit de koran en aanverwante schrijfsels te tonen die, door een democratische bril bekeken, enigzins matchen met het Charter of simpelweg de Belgische wetgeving inzake. Ik wacht.
"... nóg steeds...
Eneuh... diezelfde 'soort eisen' die in de bijbel zouden staan hebben geen bepalende invloed op het leven en beslissingen van het individu (m/v), 'wegens niet toepasselijk of wetbepalend' in onze democratische maatshappij, in tegenstelling tot... Dáárom !
Citaat:
Ik vrees dat je eens in een orthodoxe synagoge zult moeten gaan om er de plaats van de vrouw te kennen... En die fameuze straat (het is in Tel Aviv, ik was verkeerd) heeft niks met een synagoge te maken, wel met de -orthodoxe- scheiding van man en vrouw. En om volledig te zijn, dat was op bevel van een religieuze rechtbank.
|
Whatever, this is Europe and it doesn't happen here, see ? Trouwens, de joodse en hun deels orthodoxe gemeenschappen in heel Europa bezorgen de allochtone bevolking op geen enkele manier persoonlijke, sociale of financiele overlast en zijn voor mij alvást geslaagd in hun integratie-examen, waardoor, toeval of niet, mijn vrouw en/of dochters gerust en veilig en gekleed zoals ze willen, door een joodse wijk* kunnen stappen, waarbij hun veiligheid en/of eerbaarheid, zo goed als zeker, niet zal worden geschonden of aangetast, helaas weeral in tegenstelling tot...

(*tov. zoals een moslima zich ook ongehinderd kan verplaatsen binnen een moslim-wijk én daarbuiten)
Citaat:
[QOTE=DiegoRaga]Dat ontken ik niet en kan alleen maar toegejuicht worden.
Maar het probleem van de conservatieve hard-liners blijft wel. [QOTE]
-------------------------------------------------------------------
Dit is het punt: de Islam heeft natuurlijk (en helaas) zijn hard-liners, zijn orthodoxen, maar die bestaan in alle godsdiensten, ook bij de Christenen, ook bij de Joden, ook bij de Hindoes, en weet ik nog wat. Daarnaast bestaan er tal van Moslims die vóór democratie en moderniteit binnen de Islam zijn.
Het probleem is een POLITIEK probleem, geen RELIGIEUS, waarbij men de Koran, en één interpretatie ervan, gebruikt voor politieke doelstellingen. Het is dié interpretatie die moet worden aangevochten. En daarvoor, dat je het wilt of niet, zal je samen met de modernisten binnen de Islam moeten samenwerken.
|
Scheiding van moskee en staat lijkt in deze de minst pijnlijke oplossing.
Indien dit vrij normale voorstel voor de harde jongens echter niet bespreekbaar blijkt te zijn, dan vrees ik dat de inzet van deze moedige strijd voor democratie binnen de islam, om niets minder zal gaan dan de integrale versie van de koran, (god's woord !) te laten aanpassen door democratisch gerichte moslims zoals U [size=1](en naar ik mag hopen nog vele anderen

)[/size], om de a-democratische delen in de koran te democratiseren, zoals de positie man/vrouw of de strafvoorschriften bij eventuele wetsovertreding, om maar iets te noemen, en dit alles zonder morren te laten aanvaarden door elke moslim(a), inbegrepen de harde kern. Er zijn leukere taken...
Maar geen enkele dient een nobeler doel dan dit, zodat moslim en moslima eindelijk en voor het eerst in de geschiedenis van de islam (no ?) kunnen beschikken over een rijkere en warmere versie van hun geloofsbeleving ervan, nu echter weergegeven in een meer menswaardige en sociaal-geëngageerde context.
Correct me if I'm wrong, maar is dit niet nét iets te veel van het goede ?
[size=1](& again: de bijbel heeft niets vandoen met ons democratische wetboek)[/size]
Citaat:
En is het Vaticaan nu niet juist HET voorbeeld van wat Christendom zou moeten zijn????? Moet dit land de Christelijke regels niet naleven??? Dus heeft het wel iets te maken met deze discussie.
|
Zie mijn vorige zin & again:...diezelfde 'soort eisen' die in de bijbel zouden staan hebben geen bepalende invloed op het leven en beslissingen van het individu (m/v), 'wegens niet toepasselijk of wetbepalend' in onze democratische maatshappij,...
Citaat:
Waarom denk je dat ik een zekere kennis heb van Islam, Jodendom en Christendom, terwijl ik totaal geen religieus geloof vertoon?
En wees niet bang, dat zelfonderzoek is aan de gang ... 8)
|
Awel Attila, ik ben al blij dat we op dit punt nogal overeenkomen.
En wat betreft dat zelfonderzoek; ik zie het Boeddhisme niet op uw lijstje staan, welke nochtans een ervaringsleer bij uitstek is en mi. de felste 'lichtjes' aflevert in de moeizame en soms duistere tocht naar ons onbekende binnenste. Shanti.
Ciao