Los bericht bekijken
Oud 1 juli 2005, 15:52   #162
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Bovenstaand "epistel" is een type-voorbeeld hoe woorden worden verdraaid, discussies verwrongen en gewoonweg intellectueel oneerlijke methoden worden aangehaald om toch maar niet van het eigen bevooroordeelde pad te moeten afstappen.
Mijn oorspronkelijke woorden: "de gevaarlijkste radio-actieve straling wordt tegengehouden door een blaadje papier".
De gevaarlijkste straling is alfa-straling (uranium, plutonium, ... zijn gekende alfa-stralers). Als je daar wat van binnenkrijgt, is de kans heel groot dat je er ferm ziek van wordt. De veiligheidscriteria in wetenschappelijke labo's of andere plekken waar met alfa-stralers wordt gewerkt, zijn dan ook pakken strenger dan in labo's waar met beta- en gamma-stralers wordt gewerkt. Het voordeel van alfa-straling is echter dat je effectief kan tegenhouden met een blaadje papier (beta-stralers heb je bvb. glas voor nodig, voor gamma-stralers lood).
(Nota: Als je geen wetenschappelijke leek bent, dan weet je dat. Ik kan me immers maar weinig wetenschappelijke richtingen voor de geest halen waarin de verschillende soorten radioactieve straling niet gedoceerd worden.)
Neen sorry, in psychologie zien we niet de verschillende soorten radioactieve straling!
Ik wist dus absoluut niet dat radioactieve straling uit alfa-straling bestond, en zeker niet dat alfa-straling de meest schadelijke is ... maar dat had u waarschijnlijk wel al door ondertussen ...