Afrika verloren wereldeel
Ik heb ruime tijd in Afrika verbleven in verscheidene staten en volgens mij komt het daar nooit meer goed,alle goed bedoelde acties ten spijt.
Om een voorbeeld te geven: Nigeria bestaat uit negentien staten en negentig verschillende stammen die elkaar niet kunnen horen of zien.De officiele taal is engels,maar wordt door weinigen echt beheerst met als gevolg taalwerwarring allom. Om maar iets te vertellen, men bouwde in twee staten elk een dure luchthaven op een afstand van 20 kilometer van elkaar.Een daarvan is nooit voltooid en is volkomen ingenomen door de brousse.Voor de luchthaven van Lagos is de allerduurste Italiaanse marmer gebruikt,maar een lamp vervangen kan niet wegens geen in voorraad.En dan de allom verspreide corruptie is gewoon een levensstijl.Ooit hebben ze daar een stuk brousse in brand gestoken om plaats te maken voor een raffinaderij.Maar het vuur kregen ze niet meer onder kontrole met als resultaat een stuk brousse afgebrand ter grootte van W Vaanderen. En het toppunt,een journalist had de lef dat openbaar te maken en ze hebben de man opgehangen wegens landverraad.En dan spreken we nog niet van de haat tussen de verschillende godsdiensten.Tot besluit, volgens mij is ieder euro voor afrika weggegooid geld.De enigen die er beter van worden zijn de machthebbers van het moment en bepaalde ontwikkelingshelpers die er hun brood verdienden en anders hier niet aan de bak komen.
|