Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kempen
Als ik nog even mag zeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat het meest overschatte vak op school wiskunde is.
Wat doe je met een jongere die in de richting Handel zit (TSO) en daar op alle vakken goede punten haalt behalve op wiskunde. Ondanks alle moeite, dagelijks extra oefening is het resultaat 5.5/10 als maximum.
Aangezien hij vorig jaar 1 buis (wiskunde natuurlijk) had en een waarshuwing dat hij er dit jaar door moest zijn voor wiskunde ofwel blijven zitten ofwel afzakken naar kantoor
De motivatie van die jongen zakt natuurlijk zienderogen vlak voor het examen. Hij zal niet slagen in wiskunde en daarmee weet hij ineens dat hij zal mogen blijven zitten. Waarom dan nog voor de rest moeite doen en studeren ?
Ook zijn toekomstdroom zakt in duigen. En dat allemaal voor 1 vak : wiskunde.
En aangezien ik zelf ook in het middelbaar richting Handel heb gedaan en ook dezelfde wiskunde (op dezelfde school) heb gehad weet ik dat die wiskunde gewoon verloren moeite is.
Buiten hoofdrekenen en metend rekenen heb ik in mijn beroep geen wiskunde nodig gehad. Ik heb nooit in mijn beroepsleven iets in factoren moeten ontbinden, gemeenschappelijke x afzonderen en wat voor onnozelheden nog allemaal.
Maar in de schoolhierarchie doet men alsof men zonder zulke zaken goed te kennen en kunnen een dom wezen is.
|
Ik vind dat wiskunde het meest onderschatte vak is. Ik kan me geen enkele specialiteit indenken waar je op het hoogste niveau geen wiskunde nodig hebt, zelfs niet in de sociale studies.