Kunnen racisten genezen van hun criminele inslag en waarom ?
Sommige antiracisten, met name de niet-blanken verkondigen de
theorie dat alle blanken racistisch zijn. Hiervan bestaan twee varianten.
De principiële versie stelt dat alle blanken racistisch zijn.
De opportunistische versie stelt dat alle blanken in principe racistisch
zijn.
Deze laatste versie wil nog altijd een deurtje openlaten om toch nog te
kunnen zeggen dat niet alle blanken racistisch zijn.
Ik zal de laatste versie laten voor wat ze is en de argumentatie van de
principiële variant behandelen.
Deze theorie kent twee hoofdstromingen.
De eerste stroming stelt dat alle blanken racistisch geboren zijn en
dus ook racistisch zullen sterven. Het grote bezwaar tegen deze variant is
dat ze volstrekt onwetenschappelijk is. Zij veronderstelt dat "ziekelijke
opvattingen" erfelijk kunnen zijn. Maar de wetenschap heeft al lang
aangetoond dat ideologieën door de maatschappij worden gevormd
en niet door erfelijkheidsfactoren.
De tweede stroming heeft een serieuze argumentatie
Het argument is dat juist omdat de samenleving de opvattingen vormt,
zijn alle leden van de samenleving racistisch en dus ook de niet-blanken
in de samenleving.
De samenleving vormt toch ook niet alleen de opvattingen van een select
aantal mensen, is de redenering. Iedereen leeft toch in die samenleving,
luistert naar de radio, kijkt naar de televisie, heeft het onderwijs gevolgd
en leest de kranten uit die samenleving? Hun socialisatie is dus dan
racistisch!
Dat wil eigenlijk zeggen dat hun waarden en normen zijn gevormd vanuit
een opvoeding die de blanken als superieur afschilderen.
Het feit dat deze samenleving uit klassen met tegengestelde sociale,
economische en politieke belangen bestaat is geen verweer tegen deze
redenatie omdat het zo is dat in elke samenleving de heersende opvattingen,
de opvattingen zijn van de heersende klasse, en die is racistisch.
Maar deze stroming is fout omdat hierbij voorbijgegaan wordt dat
elk mens uniek is en een eigen intelligentie en geweten bezit.
Ieder mens is instaat zichzelf te corrigeren en is zo instaat het eigen
socialisatieproces te aanvaarden of af te wijzen.
En bovendien is de opvoeding ook sterk afhankelijk van de
ouderlijke opoeding en directe omgeving en niet slechts van
kranten, boeken, tv etc.
Zo zal de niet-blanke niet racistisch worden aangezien deze personen
zich niet met de blanke racistische leerstellingen kunnen socialiseren.
De niet-blanke zal een minderwaardigheidscomplex ontwikkelen indien
hij moet overleven in een racistische omgeving of zal zich automatisch
daartegen afzetten.
Op dezelfde wijze zetten de meeste blanken zich af tegen de blanke
racistische leerstellingen die door hen als waanzinnig en onmenselijk
worden ervaren.
Maar duidelijk is dat racisme door opvoeding door ouders en omgeving
wordt doorgegeven en niet door erfelijkheid.
De heersende Westerse beschaving is sinds 1550 een racistische.
Maar de geschiedenis komt minstens eenmaal en soms vaker binnen de
geschiedenis van een beschaving ten einde.
Als een beschaving in zijn universele fase
belandt, worden mensen verblind door wat Toynbee noemde "de luchtspiegeling
der onsterfelijkheid" en zijn zij ervan overtuigd dat hun samenleving de
hoogste vorm van menselijke beschaving zal zijn.
Zo verging het het Romeinse rijk, het
kalifaat van Abasid, het Mongoolse rijk en het Ottomaanse rijk.
Ook is bekend dat aan het eind van een beschaving op onvoorstelbare
wijze barbaarsheid en onmenselijke wreedheid ten toon wordt gespreid
om te redden wat nog te redden valt.
Is de Westerse beschaving een nieuw type, in een eigen klasse,
onvergelijkbaar anders dan alle andere beschavingen die tot nu toe hebben
bestaan?
Maakt de wereldwijde expansie het niet voor alle
andere samenlevingen onmogelijk om tot ontwikkeling te komen,
doordat de Westerse beschaving de andere samenlevingen
gijzelt en deze onder controle houdt en massavernietigingswapens
gemonopoliseerd heeft?
Zowel de westerling als de niet-westerling zullen beide vragen bevestigend
beantwoorden. Het staat ook vast, als een paal boven water dat
beide partijen hun antwoord anders zullen beargumenteren.
Een van de nuttigste indelingen van de ontwikkeling van historische
beschavingen is die van Carroll Quigley.
De centrale conclusie die we kunnen trekken uit de geschiedenis van
beschavingen is en blijft dat veel dingen mogelijk zijn, maar
dat niets onafwendbaar is. Beschavingen hebben het vermogen om
zich opnieuw te vormen en te vernieuwen is de gedachte.
In het midden van de jaren negentig bezat het Westen veel van de
eigenschappen die Quigley karakteristiek noemt voor een volgroeide
beschaving aan de rand van het verval.
De Westerse beschaving is een beschaving dat gegrondvest is op
het racistische kolonialisme in allerlei vormen en hoedanigheden.
Maar verval van de Westerse beschaving betekent feitelijk
verval van het racistische kolonialisme van uitbuiting, beroving en
uitmoording van andere volkeren.
Dat betekent dat de Westerse macht aan het eind van de 20 ste
eeuw gemeten naar machtskenmerken op retour was.
Maar de Westerse cultuur wordt in de opvatting van de racistische
westerling op de proef gesteld door groepen binnen en buiten de
Westerse samenlevingen. Een van die uitdagingen intern komt van
immigranten uit andere wereldbeschavingen die de assimilatie
verwerpen en de waarden, gebruiken en cultuur van hun landen van
oorsprong trouw blijven en uitdragen.
Extern wordt in deze visie de grootste uitdaging gevormd door
de vitale en uitdijende moslimcultuur.
In het bewustzijn van racisten, zowel op nationaal als op mondiaal niveau
wordt in politieke analyses de vroegere vijand,
de moslims als groot gevaar gezien. Dit fenomeen is herkenbaar in Europa
waar veel moslims aan het eind van de 20-ste eeuw wonen.
Dit fenomeen zien we op mondiaal niveau waar de cultuur van de moslims
als bedreiging wordt ervaren.
Dit fenomeen is ook racisme!
Op mondiale niveau zien we de USA in een soort duivelse jacht, de moslims
aanvallen. In Europa zien we dat racisten steeds meer grote delen van de
bevolking op grond van anti-moslim propaganda kunnen mobiliseren.
Kunnen racisten genezen van hun criminele inslag moet dus alsvolgt worden
benatwoord.
Ja, omdat het aangeleerd wordt en neen, omdat juist in deze periode
de racistische propaganda de cultuur in de blanke westerse beschaving
domineert. Maar er komen betere tijden. Dat staat vast.
|