4 juli 2005, 18:18
|
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Luister eens mijn beste erikpoupaert! Wanneer ik een lastige vraag stel richting God, zoals : "Waarom laat hij die arme kinderen in Afrika op gruwelijke wijze sterven?", "Waarom zijn er verkrachters en -moordenaars?", "Waarom al dat onrecht en zinloos lijden in de wereld?" en dergelijk meer, dan verschijnt op het gezicht van de onderlegde gelovige weldra de welbekende minzame glimlach, onmiddellijk gevolgd door het immer fascinerende antwoord : "God's wegen zijn ondoorgrondbaar. God is transcendent!" Halleluja! Hij heeft een intelligentie die de onze overstijgt, wij zijn te nietig om Hem te kunnen begrijpen, Hij is niet intelligibel.
Allez vooruit! Dat is dan alweer opgehelderd : er valt niets op te helderen : Hij doet maar wat en wij snappen daar door de band niks van maar buigen deemoedig het hoofd en zeggen : "Uw wil geschiede op Aarde als in de Hemel" (en pretenderen die laatste te willen verdienen door goed gedrag en zeden, wat in woorden al eeuwen gemakkelijker blijkt te lukken dan in de praktijk. Maar dit even terzijde...)
God's wegen zijn dus ondoorgrondbaar wanneer ik lastige vragen stel, maar zijn dan plots weer zonneklaar wanneer het over seksualiteit gaat : d�*t en d�*t is de bedoeling en d�*t en d�*t NIET!
Alsof men het allemaal rechtstreeks van Hem heeft vernomen en als bewijs enkele stenen tabletten van Zijn hand in de salon heeft staan.
Homoseksualiteit is een aberratie, druist in tegen de scheppingsidee, dewelke plots zeer doorgrondbaar en intelligibel is. In de visie van dergelijke mensen is onze would-be Schepper blijkbaar selectief transcendent...
Als naïeve adolescent dacht ik een tijdlang dat Hij de aanwezigheid van homo's en lesbiennes misschien als een test zag voor de 'gelovigen'. Misschien vraagt de Brave Man zich op transcendente wijze af : "Zullen zij ook homo's en lesbiennes met naastenliefde benaderen? Zullen zij ook hén aanvaarden en beminnen, zoals Mijn Zoon de zondige vrouw, de tollenaar, de zieken en de doden liefde en leven schonk? Met de naastenliefde die Hij hen heeft proberen aanleren?"
Maar ik ben natuurlijk maar een heiden. Ik lees wat er in het Nieuwe Testament staat zoals het er staat, alsof het letterlijk bedoeld is. Blijkbaar zijn alle passages rond naastenliefde, broeders en zusters, verdraagzaamheid, linker en rechter kaak en niet oordelen noch veroordelen louter symbolisch bedoeld. Niet echt iets om in de praktijk toe te passen.
"Straffe mannen, die schriftgeleerden" (deze die bovenstaande nonsens-stelling verdedigen uiteraard), zeg ik dan maar.
|
Dat is echt téveel ineens. Niet alleen ben ik geen seminarist, geschoold in de theologie, maar op de koop toe, weet ik niet waar eerst beginnen.
|
|
|