Los bericht bekijken
Oud 5 juli 2005, 14:16   #241
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Appèl op mijn redelijkheid om een of andere stelling argumentloos verkocht te krijgen, dat is een vliegertje dat bij mij niet opgaat.

Onze Westerse beschaving en dus ook de Vlaamse (voorzover daar sprake van is) steunt o.a op de pijler van het Klassieke erfgoed uit Rome en Hellas. Zowel taalkundig, filosofisch, bouwkundig, staatkundig en artistiek importeerden wij mening element uit die vergane beschavingen.

Een andere pijler van onze beschaving, hoe node ik het ook toegeef, is het Christendom. Laat nu toevallig de ambtelijke taal van de katholieke kerk (behoederes van meest verspreide van alle Christelijke 'leren') het Latijn zijn!

Is het dan zo verwonderlijk dat in ons taalgebruik hier en daar wat idioom uit het oude Rome als versteende uitdrukking binnensluipt?
Is het niet eerder een flagrante tegenspraak dat vele flaminganten, die vaak zo hoog van toren blazen over hun cultuur, nog niet eens notie hebben van een paar algemeen verspreide uitdrukkingen ontleend aan de taal van de verre voorlopers van diezelfde cultuur?

Met dit alles voor ogen, zal je inzien dat uw insinuatie 'indruk maken' waarlijk nergens op slaat. Wie zich dat beetje cultuur niet eigen maakte, waagt zich liever niet te ver op het gladde ijs van de cultuur-discussie op straffe van fierheid om een lege doos, en het etaleren van pijnlijk tekortschieten (waarmee ik niks persoonlijks bedoel-voor alle zekerheid!)

Een partijvoorzitter heeft wel wat anders te doen dan zijn tijd in een forum steken.
Als ik jou was, knoopte ik maar niet te veel conclusies vast aan Hans1's soms summiere postings.
Bedankt voor je gratis les in cultuur-beleving.
Maar ik heb een paar fouten gemaakt gemaakt in mijn poging tot argumentatie (mijn voortvarendheid blijft me parten spelen). Ik had moeten weten dat redelijkheid inderdaad niet voorkomt in je vocabularium en heb je onnodig het etiket "indruk maken" opgeplakt, hoewel ik het absoluut niet degenerend bedoelde maar ik begrijp best dat het zo zo overkwam. My mistake.

Voor de rest staan er best behartenswaardige zaken in analyse, alleen ben ik het niet eens met je eindconclusie, waarin je je aardig indekt door te zeggen dat je er niets persoonlijks mee bedoelt. Gans mijn professionele loopbaan heb ik in een nationale maatschappij die zich bezighoudt met cultuur in zijn breedste vorm doorgebracht, ik heb in mijn gemeente zeven jaar schilderkunst en kunstgeschiedenis met vrucht gevolgd, als gepassioneerd jazz-liefhebber heb ik een grondige studie van de volledige jazz-geschiedenis gedaan, ik lees veel en doe nog een aantal andere zaken
rechtstreeks met cultuur verbonden.

En weet je, dit alles heeft in de verste verte niks met flamingantisme te maken. Kultuur is een universeel gegeven. In mijn vrienden- en kennissenkring ontmoet ik mensen van alle politieke gezindheden, sommigen zijn cultuur-minded en anderen werken graag in de tuin. Deze laatsten apprecieer ik even zeer als de anderen. Het leven is zoveel meer dan politiek alleen. Spijtig genoeg ken ik geen latijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden