Effe eens kijken wat jullie denken.
De eeuwige discussie tussen belgicisten en flaminganten over separatisme en eenheid kan misschien een onverwachte oplossing hebben.
In een Heel-Nederland, zijnde de vereniging van België, Nederland en eventueel Luxemburg (dat moeten ze zelf uitmaken ginds) hebben zowel de belgicisten als de flaminganten een overwinninkje behaald.
Het gebied dat nu België is, wordt niet gesplitst (administratief zal de splitsing wel genormaliseerd worden, wat te verwachten valt). Hoera hoera.
De flaminganten zitten dan hoofdzakelijk in een Nederlandse natie, en de toekomst van het Nederlands is verzekerd.
Ook de Noord-Nederlanders winnen er bij, want samen met België en Luxemburg vormen ze een van de sterkste economieën van de wereld (G8-niveau), zijn ze een volwaardige speler in de EU en op de koop toe waarschijnlijk een van de flexibelste handelslanden van de wereld.
Uiteraard kunnen we nog lekker bakkeleien over de feitelijke constructie (federatie, confederatie etc etc) en het staatshoofd (koninkrijk, republiek,...), maar wat denken jullie over het compromis van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden/de Republiek der Verenigde Nederlanden/het Verenigd Koninkrijk der Beide Belgiën?
Zelf vind ik het een serieuze toegift, maar wel een aanvaardbare...