Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2005, 09:45   #58
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Om terug te komen naar de feitelijke discussie: ik zou een kandidatuur voor de O.S. in 2020 wel steunen. Enkel een kandidatuur zou een goeded publiciteit zijn voor ons land. We moeten niet zo bescheiden zijn: toen men zei dat men in in 1958 in Brussel een wereldtentoonstelling wilde houden, was er ook iedereen tegen: veel te groot voor ons landje, té duur etc... Maar die Expo was één van de meest succesvolste wereldtentoonstelling van die tijd. Nu nog spreken mensen er lovend over en vooral: de critici werden de mond gesnoerd.

Ik denk dat het bij de O.S.-2020 ook zo is: we moeten die uitdaging ook aangaan. Kijk naar Griekenland: evenveel inwoners en zelfs een lager BNP: daar werd ook gezegd: dat evement is te groot voor zo'n klein land. Integendeel: de spelen van Athene waren een succes. En vooral: nu beginnen ze winstgevend te worden. Griekenland heeft een sterke economische groei dankzij die Spelen. En als een evenwaardig (en armer) land zo'n event kan organiseren, waarom België dan niet? Oké: het vraagt zware investeringen maar op lange termijn plukken we daar allemaal de vruchten van. Ter vergelijking: na Expo 58 kreeg België een economische boost en was de werkloosheid nihil. Ook EURO-2000 was een succes voor ons land. De infrastructuur was niet 'waw' maar de sfeer was fantastisch...

De O.S.-2020 kunnen gerust in ons land gehouden worden: de heizelvlakte kan herbouwd worden naar het Olympisch centrum en het Koning-Boudewijn Stadion kan gerust herbouwd worden naar een grotere capaciteit. Bovendien kunnen we de sporten verdelen naar andere steden zoals Leuven, Charleroi, etc... Ook is het dan 100 jaar geleden dan de eerste (en laatste) O.S. in België werden gehouden (noot: we kregen die spelen uit medelijden na WO-1). Alleszins: ik steun zo'n kandidatuut, ongeacht de stad of regio want het levert voor heel België, zelfs voor de ganse Benelux economisch voordeel op.
§tijn is offline   Met citaat antwoorden