Je antwoordt niet op mijn vraag. Hoeveel procent van de Vlaamse bevolking is er naar jouw normen nog links?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Leg mij eens uit wat er links is aan een partij die:
-met liberalen in een regering zit
|
Had je liever een regering met VB? Bekijk de verkiezingsresultaten. Een linksere coalitie was niet mogelijk.
Citaat:
-Geen problemen maakt van het feit dat we nog steeds met een monarchie opgescheept zitten
|
De monarchie heeft nauwelijks macht. Ze werd ingevoerd om de macht zoveel mogelijk te verdelen en zo de burgers tegen een al te absolute macht van een parlementaire meerderheid of een verkozen president te behoeden. Kijk naar Frankrijk. Daar zie je wat een autoritaire gevolgen een verkozen president kan hebben.
Citaat:
-Actief de sociale afbraakpolitiek steunt
|
Dat is overdreven. Het Belgisch sociaal model is niet afgebroken. Vergelijk eens met VK of VS! Je moet er wél mee rekening houden dat België, door haar sociaal model, een torenhoge schuld heeft opgebouwd en dat we dus nu geen deficiten meer aankunnen.
Citaat:
-De vakbonden stevig onder de knoet houdt omdat die anders de patroons lastig vallen
|
Graag concrete voorbeelden. Overigens: de partij kan de vakbonden moeilijk tot iets dwingen.
Citaat:
-De ultraneoliberale grondwet steunt
|
Nu is de grondwet niet meer "liberaal", zelfs niet meer "NEOliberaal", maar "ULTRANEOliberaal". Waarom niet "SUPERMEGAHYPERliberaal"?
Maar ernstig: als deze grondwet zo afschuwelijk zou zijn, waarom is dan de neomarxistische, andersglobalistische filosoof Toni Negri een voorstander van de Grondwet? Waarom was er daan binnen ATTAC-Frankrijk een belangrijke minderheid voor de Grondwet? Bewijst dat niet dat er binnen links en zelfs binnen uiterst links een debat bestaat over het sociaal of liberaal karakter van deze Grondwet?
Wat er ook van zij: het Grondwettelijk Verdrag (eigenlijk geen grondwet) vertoont duidelijke vooruitgangen t.o.v. het verdrag van Nice, zowel op sociaal als op democratisch en op Europees vlak. Het blijft een onbevredigend compromis. Het debat tussen pro en contra grondwet binnen links is dus het volgende: zullen de "neen"-stemmen tot een socialer en federalistischer verdrag leiden. Dit is een moeilijke vraag, waarop geen eenduidig antwoord is. Ik respecteer dus ieders keuze, vooral als die keuze op basis van linkse en kosmopolitische argumenten tot stand is gekomen.
Citaat:
-mee allerhande privatiseringen doorjaagt
|
Daar ben ik ook tegen. Maar we moeten de VLD toch ook wat gunnen. Ze verliezen al zoveel kiezers op hun rechterflank.
Citaat:
-mee de jacht op werklozen voert
|
U en ik weten zeer goed dat er veel mensen het systeem misbruiken. Als we daar niet tegen opkomen, ondergraven we het systeem.
Citaat:
-zich uitspreekt voor de NAVO
|
Het feit dat het hoofdkwartier van de NAVO hier ligt, geeft ons veel macht. Van tijd tot tijd wenden we die in een goede zin aan, maar met een linksere meerderheid zouden we veel meer kunnen doen op dat vlak.
Citaat:
-in een regering blijft zitten die niks ondernam tegen het Amerikaanse militaire gebruik van de haven
|
Onze positie is nu al sterk omstreden. We hebben een genuanceerde, moedige en waardige houding gehad in die oorlog. We hebben "neen" durven zeggen ondanks de fenomenale druk die werd uitgeoefend door de enige supermacht van de wereld. En we hebben tegelijkertijd het afschuwelijke regime van Saddam Hussein niet gesteund.
Citaat:
-mee liberale ideeën als het IPA, de belastingverlaging voor grote bedrijven, de fiscale amnestie enzovoort goedkeurde.
-en ga zo verder...
|
Wat de fiscale amnestie betreft: wou U dat geld liever in het buitenland laten?