Tantist.
Algemen opmerking. Zelf Vivant goeroe Duchâtelet is er van overtuigd dat het bassinkomen Europees moet worden ingevoerd.
Ik geloof niet dat men mij verslijt voor een Vivantsympatisant maar ik erger mij toch steeds aan mensen die kritiek hebben op iets zonder dat ze zelfs de moeite gedaan hebben om te controleren wat ze schrijven.
Zullen we even overlopen?
1. U zegt dat de produkten in Luxenburg goedkoper zullen zijn dan hier. In werkeliujkheid zal de prijs, globaal gezien, niet verhogen. Een liter benzine van 25Cent +300%BTW kost 1€
Een liter benzine van 25Cent +250% accijns + 21%BTW kost ook 1€. Tiens hoe is dat nu mogelijk dat die benzine even duur is ondanks maar 21% BTW. Je zou kunnen zeggen dat gewoon alle belastingen bij elkaar worden geteld (inclusief uw loonbelasting en sociale zekerheid) en dan worden verrekend onder één belasting. Ingevoerde, lukse, produkten gaan dan inderdaad duurder worden en eigen produkten, levensnoodzakelijke, goedkoper. Reken met het Europese karakter ga je dus een redelijk eindje moeten rijden voor je goedkope videorecorder. ( het hoge impakt van duurdere luxeprodukten, gekoppeld aan lagere arbeidslonen, op het miljeu is, gek genoeg, nog nergens ter sprake gebracht in het Vivant programma ?)
2.Dat heeft alleen maar te maken met een wetgeving die voor en door witteboordengangsters is gemaakt.
3. Ik dacht niet dat Vivant voorziet om aan iedereen een basisinkomen uit te delen. En ja, niets belet een groep mensen om zich samen te zetten. Meestal zullen dat dan mensen zijn die zich anders, maar niet noodzakelijk minder produktief, voor de gemeenschap profileren. Aangezien wij een belasting op consumtie hebben zullen zij volgens dit mechanischme ook bijdragen aan de SZ. Je moet ook bedenken dat leven in zo'n groep ook nadelen heeft die niet door iedereen aanvaard gaan worden.
4. Dat is een zuivere veronderstelling die juist of fout kan zijn.
5. Ook die theorie is geheel voor uw rekening en kan niet gestaafd worden.
|