Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2005, 13:35   #174
PelgrimForever
Europees Commissaris

PelgrimForever's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar PelgrimForever
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
..Is het systeem waarbij geregereed wordt met de grootst mogelijke meerderheid. In een systeem waarbij er slechts 2 politieke partijen bestaan
(Wat Prof; Bouckaert voorstaat) zou er bijgevolg permanent met een zo klein mogelijke meerderheid geregereerd worden/ een meerpartijensysteem
(minstens 3) maakt bijgevolg meer democratische coalities mogelijk.

Tot mijn verrassing brak Herman De Croo in zijn laatste intervieuw in "Humo" ook een lans voor verkiezingen waarbij in een kiesdisctrict slechts één verkozene
zou zijn. Waar hij meent dat dit een adekwaat anti VB recept zou zijn vergist hij zich nochtans : zoals de kaarten momenteel liggen zou het tegendeel misschien eerder waar zijn, tenzij de kiezer zich in dat geval duidelijk in de kwaliteit van de opkomende kandidaten moet verdiepen. Het is een publiek geheim dat mede door het huidig kiessysteem de kwaliteit van de "backbenchers", overigens niet alleen bij het VB verre van hoogstaand is.

Er wordt hier nogal hoog opgelopen met het in wezen "eeuwige conservatieve"
Zwitserland waar de werkenden nog steeds 48 uur per week moeten zwoegen
en het nationale kapitalisme hoge toppen blijft scheren. De indruk die men wekt is alsof Zwitserland door volksreferenda geregeerd wordt, niet is minder waar: de hoofdmoot wordt nog steeds door een representatieve volksvertegenwoordiging gevormd, maar er is een sterk naar de meer dan 20 kantons gedelegeeerde gefederalizeerde macht. Iets dergelijks in België invoeren, zou neerkomen op het scheppen van een 15tal mini federale staatjes, met evenveel ministeries e.d.... de aard van onze economie
is fundamenteel totaal verschillend van de zwitserse (alhoewel wij betere chocolade fabriceren)..
Ach komaan,
zal ik je handje vasthouden en zeggen wat relevant is,
voor je nog verder de niet-relevante zaken uitdiept ?

Rechtstreekse democratie zoals in het Zwitserse systeem,
keer op keer heb ik daar de nadruk op gelegd.

15 ministaatjes, waar haal je het ...

En dat Zwitserland niet heiligmakend is weet ik ook
ik had het overduidelijk over een politiek systeem.

Haal jij daar hun economische toestand bij
en het feit dat de oorlog daar niet serieus in de grootgrondbezitters
hun kaarten heeft geschud.
Irrelevant voor het behandelde onderwerp jongen ...
Thai bedreigt mij fysiek
Vlaams belangers dwepen met Hitler
PelgrimForever is offline   Met citaat antwoorden