Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2005, 19:44   #1
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard Vakbonden gaan in staking op zaventem

Citaat:

Acties dreigen vakantieuittocht op Zaventem plat te leggen

Er dreigt chaos op de luchthaven van Zaventem. Morgenvroeg wordt er gestaakt bij het luchtafhandelingsbedrijf Flightcare (het vroegere BGS). Oorzaak is het ontslag van vakbondsvrouw Maria Vindevoghel, bekend van haar vakbondsstrijd bij het faillissement van Sabena.

Het overleg rond het ontslag van Maria Vindevoghel heeft niets opgeleverd. Daarom wordt er morgenvroeg al gestaakt. Het is niet uitgesloten dat de actie wordt uitgebreid naar andere luchthavenbedrijven. De actie dreigt voor chaos te zorgen op Zaventem, zegt Lode Verschingel. ,,Zeker als je weet dat Flightcare instaat voor de kleine helft van de activiteiten op Zaventem". De grote helft zit bij Aviapartner.

Maria Vindevoghel kreeg gisteren bericht van haar ontslag bij luchtafdelingsbedrijf Flightcare. De vakbonden eisen dat het nakend ontslag wordt ingetrokken. Vandaag vond er nog een overleg plaats tussen de directie van Fly Care (het vroeger BGS) en de vakbonden. ,,Als de directie dat ontslag niet intrekt, dan raakt geen enkele vakantieganger weg'', verklaarde syndicaal secretaris Jan François gisteren nog.

ACV-vakbondsvrouw Maria Vindevoghel werd ontslagen wegens ,,het niet respecteren van veiligheidsmaatregelen''. Vindevoghel: ,,Ik zit voor het ACV in het comité preventie en bescherming. In die hoedanigheid ben ik tijdens de afgelopen hittegolf opgeroepen om de werkomstandigheden bij Biac na te gaan. Ik was toen niet aan het werk. Kort daarna kreeg ik een mail dat het me voortaan verboden is mijn Biac-badge buiten de werkuren te gebruiken. Gisteravond om 18.30 uur ben ik dan telefonisch ontslagen.''

De vakbond reageerde furieus. Jan François: ,,Het kan niet dat de directie een vakbondsafgevaardigde verhindert haar taak uit te voeren. Het kan evenmin dat zij het ontslag telefonisch meldt. Komt daarbij dat een vakbondsafgevaardigde een beschermd werknemer is.''
Stel mij wel wat vragen bij de houding van de vakbonden moet men daarom de reizigers treffen?

soms erger ik mij aan zule wilde en vooral actie's die onschuldige mensen treft
Gertj3 is offline